Aprofitar el mòbil

Si ja és un plaer escoltar experts en new media que ens il·luminin en les noves tendències en consum de mitjans de comunicació, encara ho és més quan aquest entès és dels Estats Units i recorre més de 7.000 quilòmetres per explicar-nos-ho en directe a Barcelona.

John Wihbey, professor i investigador del College of Arts, Media and Design de la Northeastern University a Boston, va tenir el passat 20 de març una trobada en petit comité a la seu barcelonina del Col·legi de Periodistes per parlar de les noves tendències dels mitjans de comunicació als Estats Units.

Un dels principals titulars de l’exposició –que va durar quasi dues hores– de Wihbey és que el mòbil és la gran oportunitat que tenen els mitjans de comunicació per fer arribar les seves notícies al seu públic. I és que, segons les últimes dades que ha facilitat als assistents, l’smartphone és la principal font de consum de notícies dels ciutadans dels Estats Units i la que més perspectives de creixement té. Una tendència que es manté també a l’Estat espanyol.

Menys confiança, menys ingressos

La xerrada ha servit, a més a més, per conèixer de més a prop l’evolució dels mitjans de comunicació en els últims anys als Estats Units en aspectes clau de l’ofici del periodisme, com la confiança dels ciutadans envers els mitjans tradicionals, o en punts estratègics del negoci de la comunicació de masses, com els ingressos per la publicitat.

Respecte a la primera qüestió, Wihbey ha alertat de la pèrdua de confiança que estan patint els mitjans de comunicació des del 1973 i ha afegit que, fins i tot, a ell això li preocupa més que Donald Trump i les seves mentides. En aquest sentit, ha reivindicat la transparència informativa per recuperar la confiança dels lectors.

Pel que fa al tema del model de negoci, ha posat el focus en el fet que els ingressos de Facebook per publicitat han igualat si fa no fa els dels mitjans. Un fet que li està permetent a aquesta xarxa social competir de tu a tu en la batalla pel control del contingut.

John WihbeyEl periodista John Wihbey al Col·legi de Periodistes | Foto: José Luís Gómez Galarzo

Facebook i Google, els triomfadors

Segons les dades que ha aportat John Wihbey en la seva intervenció, aquests dos gegants d’Internet són els vencedors d’aquesta guerra pel control de la informació. En aquest sentit, ha destacat que els ciutadans dels Estats Units cerquen molts més a Facebook i als webs de Google que no pas els mitjans tradicionals. Sobretot, aquells que estan en la franja d’edat de 18 a 29 anys. I és que, segons les dades d’aquest expert, a mesura que avança l’edat, el consum d’Internet disminueix en favor de la televisió.

Segons les dades de Wihbey, es confirma la pèrdua de poder dels mitjans de comunicació en favor de les xarxes socials, erigides encara com el primer canal de distribució de notícies escollit pels ciutadans nord-americans. Només hi ha un país que té més gent que s’informa a través de les xarxes socials: l’Estat espanyol.

Intercanvi d’idees

L’exposició va donar pas a un col·loqui amb els periodistes col·legiats presents a la sala d’actes. Les preguntes van tractar de temes d’actualitat com l’ús del periodisme de dades als mitjans nord-americans, la importància de l’streaming en l’estratègia dels mitjans per guanyar audiències, l’impacte de la crisi econòmica en els mitjans, el disseny de les notícies del futur, el model de negoci de la premsa digital o l’impacte en el periodisme de l’era de la postveritat amplificada per Donald Trump.

Respecte al periodisme de dades, Wihbey va destacar l’oportunitat que representa per al sector el desenvolupament d’apps interactives que informin de fets d’actualitat amb dades per aprofitar així el potencial de creixement que estan experimentant els dispositius mòbils.

Malauradament, però, no va ser capaç de respondre la pregunta del milió de dòlars que es fan tots els editors de diaris: “Quin és el model de negoci que recuperarà l’estabilitat econòmica dels mitjans digitals?” No obstant això, ha donat dues pistes que potser indiquin el camí: Spotify i Netflix.

Als mitjans de comunicació de casa nostra els pot ser molt útil conèixer aquestes tendències dels Estats Units que va donar a conèixer Wihbey. Així els ajudarà a descobrir on els cal aplicar el bisturí per guarir els seus mals.

Josep Lluís Silva

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *