Autoretrat de la guerra de Síria als ulls d’un nen

Si estiguessis a Homs, la ciutat siriana més devastada per la guerra, què filmaries?

Aquesta pregunta, realitzada per la jove cineasta kurda, Wyam Simav Bedirxan, al director sirià exiliat a França, Ossama Mohamed, és la gènesis de Silvered water, Syrian Self-Portrait. La conversa entre els dos directors és el fil conductor d’aquest documental, on Simav i Mohammed intercanvien impressions i reflexions, via Skype.

Mohamed –que va haver de marxar del seu país per denunciar als seus treballs l’adoctrinament i la violència del Partit Baas liderat per Baixar al-Assad– havia contactat via email amb Simav. D’aquest contacte inicial va sorgir el que finalment ha estat aquest documental que acumula guardons, com el de millor documental al festival de Cannes.

Mohamed es va dedicar a recopilar i editar vídeos que es trobava a YouTube mentre que Simav –resident a Homs–, anava gravant els efectes de la guerra a la ciutat, tal i com creia que Mohammed faria en cas de ser-hi. El resultat és un mosaic de més de mil vídeos gravats per mil persones diferents. Un nou format de documental que seria impossible sense les xarxes socials i els smartphone.

L’ús de les noves tecnologies i els telèfons mòbils ja s’havia vist anteriorment en documentals com Five Broken Cameras, una crònica de la vida de les cinc càmeres de l’activista palestí Emad Burnat; o també a This is not a Film gravat parcialment amb iPhone per l’iranià Jafar Panahi durant el seu arrest domiciliari. De documentals construïts a partir de vídeos de YouTube hi ha un exemple anterior: Life in a Day, dirigit per reconegut director de cinema Ridley Scott i creat a partir de la combinació de milers de vídeos gravats per tot al món durant un sol dia, concretament el 24 de juny del 2010.

El conflicte, als sis anys

El que tenen en comú tots aquests documentals és que van ser gravats per persones conscients d’estar participant en una pel·lícula. Així, part de Silvered Water, concretament les imatges gravades per Simav, segueixen aquesta dinàmica. Especialment brutal és el seu recorregut per la ciutat amb Omar, un nen orfe de tan sols sis anys que va assenyalant els amagatalls dels franctiradors. Tanmateix, el recurs d’utilitzar les imatges de YouTube elaborades per anònims, que no coneixien el treball d’Ossama, el que dona a aquesta cinta un caràcter excepcional.

Les imatges gravades en mòbil poden ser mogudes, borroses i de formats diferents, però mostren la nova realitat on ja no hi ha una càmera professional que observa, sinó que els espectadors s’han convertit en directors. Tothom mostra el seu punt de vista: civils, rebels, soldats… Les noves tecnologies han permès, doncs, que siguin els amateurs els que es posin al centre de l’escenari.

El resultat és un retrat colpidor de la realitat d’una ciutat assetjada. Un pel·lícula “necessària però d’aquelles que només vols veure un cop”, confessa Quim Crusellas, assessor cinematogràfic del Festival Protesta (www.festivalprotesta.cat) que ha aconseguit la projecció d’aquest treball sobre la guerra de Síria es pugui veure en aquest festival internacional de curtmetratges de crítica social,  que té lloc a Vic entre el 18 al 25 d’octubre i que projecta 30 curts i 3 llargmetratges durant 8 dies en 7 espais de Vic. El documental Silvered Water es podrà veure dimarts dia 20 a les 22.00 a l’Espai de Teatre i Cinema (Passeig de la Generalitat, 46).

Escriure al Report_banner

Ester Dachs

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *