Catalunya Ràdio i RAC1, qüestió de sexes

RAC 1, la preferida pels catalans per informar-se segons el CEO | Foto: Wikimedia
RAC 1, la preferida pels catalans per informar-se segons el CEO | Foto: Wikimedia

A principis d’abril el Centre d’Estudis d’Opinió va fer públiques les dades del primer baròmetre de 2017. Entre d’altres preguntes, d’aspecte polític i econòmic especialment, el CEO preguntava a 1.500 catalans per quin tipus de mitjà de comunicació s’informa habitualment i quines televisions, ràdios i diaris són els que tenen com a referència per mantenir-se actualitzats.

Report.cat ha fet una feina d’anàlisi de dades per presentar, en diferents capítols, els hàbits de consum informatiu dels catalans, buscant possibles particularitats segons l’edat, el sexe, la ideologia, nivell d’estudis, classe social i altres aspectes. Aquí es presenta el primer capítol amb unes conclusions inicials referents a les dades generals i segmentades per edat i sexe.

TV3 i Godó, referents per als catalans

Si analitzem les respostes dels catalans al CEO, podem concloure que la televisió continua sent, de llarg, el mitjà més utilitzat per als catalans per informar-se. Un 78,3% dels ciutadans afirmen consumir informació per mitjà de la televisió. En segon lloc ja es troba Internet, que supera per mig punt percentual la premsa (42,5% enfront 42%).

General_tipus mitjaTV3 és, amb claredat, la cadena que més catalans escullen com la preferida per informar-se (41,4%). En segon lloc, molt lluny de la televisió pública catalana, trobem TVE 1 (13,8%), que supera a les principals cadenes privades de l’Estat, Antena3 i Telecinco.

Excepte a la televisió, on 8TV té unes xifres molt discretes (2,9%, igual que el 3/24), el Grup Godó monopolitza les preferències dels catalans a l’hora de conèixer l’actualitat diària. Tant a la ràdio (amb RAC1 escollida pel 30% de catalans), com al quiosc (La Vanguardia amb un 32,8%) i a Internet (LaVanguardia.com 30,4%), el grup lidera com a primera opció per als catalans.

General_xarxes socialsL’edat, determinant a Internet

Si analitzem les preferències dels catalans segons la seva edat, trobem que la televisió continua sent la reina fins i tot entre els més joves. Mentre un 62,4% de la gent entre 18 i 24 anys s’informa per Internet (la xifra més alta entre tots els trams d’edat), un 76,1% ho fa per la televisió. Sigui quina sigui la franja d’edat analitzada, però, TV3 pot presumir de ser líder intergeneracional. En realitat, només trobem diferències entre edats quan parlem de ràdio i, especialment, d’Internet.

Els més joves, entre 18 i 34 anys, prefereixen Catalunya Ràdio com emissora per mantenir-se informats mentre que els catalans de mitjana edat, de 35 a 64 anys, segueixen la tendència general i escullen RAC1 per sobre de la ràdio pública, que torna a ser líder entre la gent més gran de 64 anys.

A Internet, en canvi, la situació és encara més dispersa segons l’edat. L’anàlisi de les dades del CEO confirma que els enquestats més joves, entre 18 i 24 anys, s’informen preferentment a Internet per mitjà de les xarxes socials –sent Facebook la xarxa social líder en aquest sentit-. LaVanguardia.es és la primera opció per als catalans d’entre 25 i 64 anys, mentre el nadiu digital Vilaweb.cat és el diari a Internet líder per la gent de 65 o més anys.

Edat_resumEls homes, més de RAC1

Entre sexes també es poden trobar certes diferències respecte a com ens informem els catalans i quins canals, emissores i diaris escollim per fer-ho. Per exemple, mentre les dones utilitzen més que els homes la televisió per informar-se, aquests empren molt més (entre 10 i 12 punts percentuals de diferència) la ràdio, la premsa i Internet per mantenir-se actualitzats.

Per altra banda, mentre TV3 és manté líder amb independència del gènere, es troba una diferència substancial en quant a la ràdio: els homes són més de RAC1 (34,2% enfront un 22,9% per Catalunya Ràdio) i les dones més de la ràdio pública (28,6% enfront un 24,8% que prefereix RAC1).

Un altre punt que destaca en la comparativa de gènere és el fet que, a Internet, mentre els homes tenen unes preferències semblants a la mitjana dels catalans (LaVanguardia.com i ElPeriodico.com com primeres preferències), les dones afirmen informar-se molt més per xarxes socials, especialment Facebook, escollida com a eina d’informació pel 63,2% de les internautes (entre els homes és 46,9%).

Sexe_infografiaEscriure a Report.cat

Adrián Caballero

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *