Un nou model (incert) de mitjà

FAN News Club
Algunes edicions impresses de FAN, a la redacció | Foto: José Luís Gómez Galarzo

En els darrers anys hem pogut assistir al tancament de diferents mitjans i la reducció de plantilla a encara més redaccions. També hem vist, però, la creació de molts altres diaris i revistes, tant digitals com impresos, que mostren com hi ha molts periodistes que no es rendeixen i miren de trobar la manera de fer una bona feina i, al temps, convertir aquell projecte empresarial en una idea rendible.

Un projecte que aposta per una forma totalment innovadora d’entendre un mitjà de comunicació és FAN News Club. Liderat per l’exdirector de 20 Minutos a Barcelona, Toni Ayala, aposta per convertir la seva plana web en una xarxa social de noticies. És a dir, en una comunitat la raó principal de la qual és compartir i comentar articles, informació, reportatges, etc.

Com a mitjà de comunicació FAN és un diari digital en català que ofereix informació de tota mena, amb especial atenció als projectes i entitats socials, però on també hi té cabuda la informació política, esportiva, econòmica i cultural.

Ayala explica que, gràcies a la tecnologia SRX (sincronia recíproca entre xarxes), esperen convertir FAN en una xarxa social total que cridi l’atenció tant dels departaments de comunicació de les millors empreses com del públic en general. Respecte a la producció d’informació, FAN és un diari que comparteix aquesta tasca entre una redacció pròpia i els continguts que generen les diferents empreses i entitats que tenen el seu espai al web.

La tecnologia SRX permet que tot el que un usuari realitzi a la xarxa social de FAN (interacció amb els seus ‘amics’, comentaris a les noticies, etc) es traslladi directament al web, el que permet que un lector pugui saber quina noticia esta generant més interacció i poder participar del debat.

L’objectiu de FAN és convertir-se en la referència com a xarxa social dels usuaris que l’utilitzin, principalment, per compartir i comentar tot tipus de contingut, amb especial atenció a les noticies. “M’agradaria que La Vanguardia o El Periódico fossin clients nostres. Ells posarien el seu contingut al nostre web, els seus subscriptors i lectors serien ‘fans’ i podrien compartir des d’aquesta xarxa tots els continguts”, detalla Ayala.

Un mitjà client d’un altre? A FAN sembla possible. “La guerra d’audiències no és la nostra guerra”, explica Ayala, que veu múltiples opcions de negoci en la seva innovadora idea. Els canals FAN són de les principals fonts de finançament. En aquests, una empresa o entitat troba un espai per a poder fer el que es coneix com a màrqueting de continguts: publica informació de tot tipus i permet als seus seguidors (treballadors i potencials clients) interactuar amb l’empresa. A més, des de FAN poden oferir els serveis que es podria esperar d’una agència de comunicació, com són la creació del contingut del canal, la gestió d’aquest contingut a les xarxes socials, etc.

Toni Ayala FAN News Club

Toni Ayala, director de FAN News Club | Foto: José Luís Gómez Galarzo

I això funciona?

Als seus inicis, a mitjans de 2015, FAN comptava amb 20 treballadors entre programadors, dissenyadors i periodistes, a més de treballadors indirectes –els repartidors del diari gratuït que durant unes setmanes es repartia als principals punts de Barcelona i de l’àrea metropolitana. Aquesta tasca era subcontractada a una altra empresa–.

El primer cop que Report.cat es va trobar amb Toni Ayala va ser a un local del carrer de la Ribera, tocant a El Born Centre Cultural. Allà, el director de FAN explicava la intenció de fer d’aquell centre un espai social on se situaria la redacció del diari, així com les altres activitats i serveis socials, que eren -i són- part important d’aquest projecte, que amb 26 principis fundacionals no es conforma amb ser una empresa de comunicació més.

Ayala admet que la inversió que l’equip de FAN tenia prevista per finals de 2015 no va aconseguir l’objectiu marcat des d’un inici -el finançament de l’empresa és per mitjà d’aportacions particulars– i van haver de reformular el projecte. Abandonat el local del carrer Ribera, la redacció se situa a un espai cedit per una entitat social que, a canvi, té presència en una Canal FAN. Per la seva banda, la plantilla s’ha reduït fins als vuit treballadors. Una altra decisió que es va prendre va ser la de prescindir de la versió en paper, perdent-se també el treball indirecte que es generava. “Sempre hem dit que el nostre negoci no era el paper”, remarca Ayala, que considerava la versió impresa senzillament com una “via per aconseguir difusió”.

Malgrat es pugui pensar que tot el que ha ocorregut ha estat un fracàs o, si més no, un pas enrere pel projecte, des de FAN tenen una altra lectura. “En aquest temps hem avançat tres anys en l’aspecte tecnològic”, expressa el director en referència a la tecnologia SRX, el desenvolupament de la qual estava previst pel 2018 i han aconseguit avançar-ho dos anys. Malgrat es troben en ple procés de millora i evolució, Ayala considera aquesta passa essencial ja que “el nostre model de negoci és basa en l’SRX”.

Fer-se un lloc

Són molts els problemes que ha d’afrontar ara aquesta innovadora xarxa social si vol fer-se un lloc i aconseguir triomfar. Tal com reconeix el propi Ayala que, malgrat tot, no es troba gens penedit d’haver abandonat la redacció de 20 Minutos per iniciar aquest projecte. “Iniciar un negoci tant innovador de zero no és gens fàcil”, reconeix Ayala. El principal repte és aconseguir que els departaments de comunicació de les empreses i les agències considerin FAN una xarxa molt més potent que les ja existents, com Twitter i Facebook, i vegin rendible una inversió en aquesta barreja entre mitjà de comunicació i xarxa social.

Si aconseguissin aquesta penetració al mercat, Ayala assegura que llavors invertiran en llocs de feina, “especialment de programadors i periodistes”, i en la creació del local social, al qual van haver de renunciar al no disposar del capital previst inicialment. Tot plegat fa pensar que FAN és un projecte tant innovador com incert.

Resposta dels ex-treballadors

En relació a aquest reportatge, set dels onze treballadors acomiadats s’han dirigit a aquest mitjà per denunciar que FAN News Club manté amb tots els treballadors un deute que xifren al voltant de 40.000 euros. ““La companyia liderada per Toni Ayala ens va rescindir el contracte laboral a principis de gener sense abonar-nos les últimes nòmines i indemnitzacions corresponents”, afirmen.

En un comunicat en resposta a aquest reportatge, els treballadors signants, alguns d’ells col·legiats, anuncien que estan a les portes d’iniciar una demanda judicial contra FAN News Club, assessorats amb l’advocada que presta serveis al Col·legi de Periodistes. Informen, també, que l’empresa subcontractada per FAN per repartir la versió en paper “va haver de tancar després que FAN no li abonés els diners per pagar les nòmines d’aquestes persones el mes de desembre. Els 35 treballadors sí que van cobrar per part d’aquesta empresa”.

Al comunicat també s’alerta de la precarització actual de la feina en aquest mitjà de comunicació, ja que aquests extreballadors asseguren que “la feina que feien quatre periodistes [acomiadats al gener] ha estat assumida per dos becaris, als quals se’ls va allargar les pràctiques o han estat contractats amb unes condicions laborals precàries”.

Escriure a Report.cat

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.