Els dubtes al voltant de Rupert Murdoch

Rupert Murdoch. Foto de David Shankbone
Rupert Murdoch, al 2011 en una gala organitzada per Vanity Fair | Foto: David Shankbone (llicència CC)

Una de les noticies que més ha sacsejat les seccions de Comunicació de mig món és l’adquisició per part de 21st Century Fox del 73% de les accions de National Geographic, la prestigiosa revista de divulgació sobre temes de natura, exploració geogràfica i divulgació científica. El passat 10 de setembre es va anunciar l’acord pel qual aquest conglomerat audiovisual pactava amb l’associació sense ànim de lucre National Geographic Society la creació d’una nova entitat, National Geographic Partners.

La compra que, segons assenyalen alguns mitjans, es completarà d’aquí a finals d’any i suposarà una adquisició important per al ja extens catàleg de mitjans de comunicació controlats per 21st Century Fox i News Corp, les dues principals empreses del conegut magnat de l’audiovisual Rupert Murdoch. L’australià torna a ser el protagonista d’un moviment editorial important a nivell mundial. La seva darrera adquisició sonada va ser al 2007, quan va adquirir l’influent diari nord-americà The Wall Street Journal per 5.000 milions de dòlars.

Al 2011, mentre tots els mitjans parlaven del seu rotatiu News of the World arran de l’escàndol de les escoltes il·legals, el prestigiós think tank amb seu a Washington, Pew Research Center, va publicar un anàlisi de com li estava anant al Wall Street Journal des de que Murdoch era el propietari (en aquell moment feia quatre anys). L’estudi, publicat a Journalism.org, es centrava en dos punts: un repàs estadístic de quins temes es podien llegir a la portada del diari i una comparativa d’aquesta estadística amb el New York Times. Aquest segon punt s’explica per unes declaracions de Murdoch al adquirir el Wall Street Journal on va anunciar la seva intenció era fer un diari que pogués competir més directament amb el NYT. La prova definitiva d’aquest enfocament va ser, tal i com explicaven a Journalist.org, la carta que Murdoch va enviar al aleshores editor del Times, Arthur Sulzberger Jr., amb el missatge “Que comenci la batalla”.

Amb les dades a les mans, crida l’atenció veure com en quatre anys, el Wall Street Journal va patir una davallada important en la cobertura sobre temes de negocis i economia a les seves planes. Uns temes que havien estat centrals a la seva línia editorial fins al 2007. En concret, ambdues seccions van passar d’ocupar el 42% dels articles de portada el 2007 a un 32% en els primers anys de propietat News Corp.

 

Murdoch va intentar comprar al 2014 Time Warner, propietària de CNN i HBO per 80.000 milions de dòlars. L’oferta va ser rebutjada

 

I quins temes van créixer en presència? Aquells que ja eren presents al New York Times però que fins llavors havien estat residuals al Wall Street Journal: política i “lifestyle”. En quatre anys, les noticies sobre política interior i exterior es van duplicar i triplicar, respectivament, en la primera pàgina d’aquest últim rotatiu, mentre que les noticies de societat es van quasi doblar, com també van fer els articles de successos i crims, segons es pot veure a mostren les dades del Pew Research.

En paral·lel a aquest estudi, al 2011 varen ser conegudes també les declaracions dels qui al 2007 formaven part de l’equip directiu de Dow Jones, antic propietari del Wall Street Journal “No l’haguessim venut si haguéssim sabut el que faria Rupert Murdoch”, van admetre alguns d’ells. El britànic The Guardian, diari que recollia aquestes declaracions, enllaçava la reacció dels propietaris de Dow Jones amb l’escàndol News of the World que aleshores estava protagonitzant les portades dels diaris internacionals.

 

Operacions frustrades i llegat

Però malgrat aquest escàndol al 2011, l’imperi de Murdoch no es va veure molt afectat –si més no, pel que fa als beneficis empresarials– i va continuar la seva progressiva expansió, només tacada pel fracàs MySpace, comprada al 2005 per més de 500 milions de dòlars i venuda l’estiu de 2011 per 35 milions.

Això sí, no tots els intents d’expansió de Murdoch surten bé. El juliol de 2014 es van destapar les intencions del magnat australià de fer-se amb la companyia Time Warner, propietària de la cadena d’informatius CNN i altres televisions d’entreteniment. Segons  diferents mitjans, va fer una oferta de 80.000 milions de dòlars que va ser rebutjada pels propietaris de Warner.

Des del 2012, Murdoch va començar a pensar en el llegat i la successió. Va ser aquell any quan va anunciar que News Corporation es dividiria en dues empreses: 21th Century Fox per les seves propietats relacionades amb la producció de cinema, sèries i documentals, i News Corp, encarregada de gestionar els mitjans de comunicació de la seva propietat. És també aquest any quan James Murdoch, fill de Rupert, comença a assumir càrrecs d’importància en les diferents empreses i filials de News Corp. Des d’aleshores, els mitjans especialitzats ja el veuen com el clar successor del magnat que, als seus 84 anys, això sí, continua sent important en les decisions del poderós conglomerat empresarial.

Per a James queda la tasca de gestionar aquesta entrada de National Geographic –encara es aviat per debatre si la coneguda revista canviarà gaire o no el focus dels seus articles i investigacions- i, encara més important, la de revertir la situació relativament dolenta per la que passen els comptes de News Corp ja que, tot i generar beneficis, aquest s’han vist reduïts més d’un 53% respecte el 2013.

Escriure al Report_banner

Adrián Caballero

One comment

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *