Google finança el periodisme de qualitat

Google potenciarà els projectes digitals innovadors. Foto: Jisc / Matt Lincoln

Fomentar el periodisme de qualitat a través de la tecnologia i la innovació. Aquestes són les premisses amb les que Google descriu la seva nova plataforma, Digital News Initiative (DNI). Feta pública el passat mes d’abril, la DNI és una aliança estratègica entre el gegant d’Internet i vuit dels principals editors de notícies d’Europa com són El País (Espanya), Les Echos (França), FAZ i Die Zeit (Alemanya), The Financial Times i The Guardian (Regne Unit), NRCMedia (Holanda) i La Stampa (Itàlia). A la vegada, també hi participen tres organitzacions del sector periodístic com l’European Journalism Centre (EJC), el Global Editors Network (GEN) i l’International News Media Association (INMA).

Tres pilars

Aquesta iniciativa consta de tres pilars bàsics. El primer és el desenvolupament de productes periodístics. Així, els editors de notícies implicats estableixen un grup de treball amb l’objectiu que puguin, entre altres, “incrementar els ingressos, el tràfic d’audiència o innovar en publicitat i anàlisi de dades”, segons s’explica a la pàgina web de la iniciativa.

El segon pilar de treball és la donació de Google de 150 milions d’euros durant un període de tres anys a “projectes que mostrin noves maneres de pensar en la pràctica del periodisme digital”. Per això, el buscador va iniciar l’octubre passat un concurs públic a nivell internacional per a seleccionar mitjans digitals considerats “innovadors, viables i amb impacte potencial”. Una convocatòria que es va tancar el passat mes de desembre.

Com a tercera línia de treball, el DNI vol potenciar la “formació i el desenvolupament d’habilitats digitals” als periodistes i les sales de redacció d’Europa. Així mateix, es finançaran estudis sobre conductes de consum i ús de noticies en l’àmbit europeu i també s’ampliaran els Google Journalism Fellowships al continent.

“La DNI és una iniciativa meravellosa i molt necessària”, va assegurar Bertrand Pécquerie, CEO de Global Editors Network, durant la presentació de la iniciativa l’abril passat. “Estem segurs que la DNI realitzarà una valuosa contribució al desenvolupament de l’ecosistema de notícies a Europa”, va afegir Wilfried Ruetten, director de l’European Journalism Centre.

 

Foto 2 tema LauraEl popular buscador invertirà 150 milions en tres anys. Foto: Google

Després de la tempesta

Curiosament, aquesta aliança va arribar després d’una llarga lluita entre Google i els editors europeus. Al nostre país, per exemple, el cercador va tancar el seu servei de Google News a finals de 2014 al fer-se la nova Llei Intel·lectual, que obligava a l’agregador de notícies a pagar una taxa.

Per la seva part, a Alemanya també es va imposar una taxa similar, mentre que els editors francesos van aconseguir que Google els oferís un fons de fins a 60 milions d’euros per ajudar a la premsa a fer una transició digital. D’altra banda, Brussel·les va obrir l’abril passat una investigació per la suposada posició dominant dels productes del gegant d’Internet a les cerques. Evidentment, Google va negar des del principi qualsevol tipus de relació entre aquestes investigacions i el llançament del Digital News Initiative.

“El que ens hem de preguntar -explica Julio Alonso, fundador i director general de Weblogs SL al seu bloc- “és si a partir d’ara només es posicionaran millor a Google i tindran millors condicions comercials els mitjans que participin en el DNI”. Segons Alonso, aquesta iniciativa “alterarà l’equilibri competitiu de la indústria dels mitjans digitals a Europa”, ja que el cercador estarà donant “diners i recursos als mitjans tradicionals, que fins ara lluitaven en contra seu, per a tenir-los com a aliats”.

El proper mes de febrer es donaran a conèixer els projectes que es beneficiaran d’aquests 150 milions d’euros que donarà la Digital News Initiative. Quedarà per veure si la innovació en periodisme és oberta a tothom o només es queda en mans dels més poderosos.

Laura Saula