Tot apunta que el metavers, acrònim de meta –“més enllà de”, en grec– i univers, serà un dels conceptes de moda durant els anys vinents. Es tracta d’una mena de món virtual, tridimensional i immersiu en el qual els éssers humans interactuen amb els seus propis avatars, sense sortir de casa i fent servir principalment unes ulleres de realitat virtual.
En un futur no gaire llunyà, “interactuarem amb tota mena d’avatars, reals i artificials, fins i tot amb persones que ja no existeixen” i que podran moure’s per diferents espais virtuals, explica Enrique San Juan, periodista i director de Community Internet–The Social Media Company i que el pròxim 1 de desembre impartirà un webinar sobre aquest tema al Col·legi de Periodistes.
Mark Zuckerberg, president de Meta (abans Facebook), n’és un dels principals impulsors, que en un vídeo explica què és exactament el metavers. “És el pròxim capítol d’Internet”, afirma. Avui dia, n’estem veient les primeres passes. “Durant els dos anys vinents viurem la fase inicial del metavers i el desenvolupament, en els pròxims deu anys”, pronostica San Juan.
Inversions milionàries
De moment, Meta ha anunciat una inversió de cinquanta milions de dòlars per a desenvolupar el metavers. Una aposta que també estan fent empreses com Apple o Microsoft. Aquesta darrera vol que les reunions que es fan a través de l’eina de videotrucades Teams tinguin lloc en espais virtuals i immersius, introduint-hi avatars personalitzats. És igual com estiguis a casa, si fas mala cara o estàs en pijama, la gent només veurà el teu personatge virtual.
A banda de les reunions de feina, altres sectors que preveuen endinsar-se en el metavers són el del turisme digital, les videoconferències, la música en directe i especialment, el dels videojocs. També, el dels mitjans de comunicació, que poden aprofitar aquest univers paral·lel per informar els seus lectors i espectadors a través d’experiències innovadores i immersives o per emetre-hi programes de televisió en directe.
Enrique San Juan està convençut que sorgiran oportunitats de negoci i que es necessitaran professionals, també periodistes, per a crear els espais del metavers. “Pràcticament, tot està per construir i desenvolupar”, afirma. Creu, a més, que ara és un bon moment per “començar a pensar en el model que volem i veure què es pot fer”. I afegeix que “els primers que ho facin seran els que tindran avantatge respecte de la resta”.
Un vídeo de Meta explica, mitjançant una simulació, com serà el metavers
Un món virtual encara per construir
San Juan admet que, d’entrada, el metavers pot ser un concepte “difícil d’entendre”. Per tant, explicar-ho d’una manera clara i senzilla serà un dels reptes per atreure usuaris. El que també té un ample marge de millora són les ulleres de realitat virtual, que no han acabat d’arrelar els darrers anys. Potser perquè haurien de ser més còmodes i lleugeres i incloure-hi auriculars d’alta qualitat, doncs “la vista i l’oïda són clau per sentir-se plenament conscient i viu en un espai virtual”.
San Juan explica que els dispositius –tant les ulleres com aquelles eines tecnològiques per dirigir els moviments del nostre avatar–, de la mateixa manera que els espais d’aquest univers alternatiu, s’han de desenvolupar amb profunditat, per permetre una experiència completament immersiva.
Un altre dels reptes, i alhora també complex, és desenvolupar les regles de la comunitat que formarà part del metavers, com ara les que fan referència al control, la seguretat i la privacitat.
Tot apunta que el metavers serà la propera finestra de negoci de les tecnològiques. Bloomberg Intelligence preveu un volum de 800.000 milions de dòlars el 2024. Podria ser un bluf? Tenint en compte les inversions que s’hi estan fent i com s’està començant a dissenyar l’economia del metavers, San Juan creu que no ho serà.