L’últim adéu a la televisió tradicional?

Emilio Domenech Twitch televisio comunicacio
Emilio Doménech (@nanisimo), periodista reconegut pel seu canal de Twitch i les intervencions a La Sexta des dels EUA

En els últims minuts de l’any 2020, les audiències televisives van fer un gir històric: per primera vegada, no va ser una cadena de televisió la que va batre rècords d’espectadors, sinó un canal de Twitch: el d’Ibai Llanos, l‘streamer de videojocs més famós en espanyol, que va tenir 5,4 milions de visualitzacions durant el minut d’or. La seva retransmissió als últims moments de l’any, plens d’humor i convidats, també va comptar amb patrocinadors importants i amb espectadors com el ministre de Sanitat, Salvador Illa, que reconeixia a través del seu compte de Twitter que havia gaudit moltíssim del programa:

Però Llanos no és l’únic a fer història en aquesta plataforma. El jove murcià David Cánovas, més conegut a les xarxes socials com The Grefg, va batre a inicis de gener tots els rècords de Twitch, amb un directe on, en el punt màxim, va concentrar quasi dos milions i mig de persones. És, doncs, aquest l’últim alè de la televisió tradicional?

El periodisme s’apunta

No cal ser catastrofistes: ja fa molts anys que Twitch té èxit i no per això la televisió ha desaparegut. De fet, el gegant en línia Amazon va comprar la plataforma per 735 milions d’euros el 2014 veient l’auge que hi tenien les retransmissions de partides de videojocs. “Molts continguts hi tenen cabuda: des de videojocs, talk shows o notícies –el clar exemple ha sigut el seguiment de les eleccions dels Estats Units a finals de 2020”, comenta Katy Sánchez, experta en xarxes socials en l’àrea d’esports i gaming. Ara, doncs, és un nou jugador el que s’apunta a la partida: el periodisme.

“La primera clau essencial de Twitch pel periodisme és la conversa directa que hi ha entre periodista i espectador”, explica Emilio Doménech (@nanisimo), el periodista espanyol més famós en aquesta plataforma. Corresponsal a Nova York de Newtral, La Sexta i Vogue, les seves cobertures durant les eleccions nord-americanes al seu canal personal van arribar quasi a les 5.000 visualitzacions cadascuna. Unes xifres inimaginables fa un any però que poden comparar-se a l’auge del periodisme polític als Estats Units a Twitch, amb el periodista Hasan Piker (@HasanAbi) com a referent.

Auge gràcies al confinament

Si Amazon el 2014 ja s’havia adonat del potencial de la plataforma, per què ha estat el 2020 que ha despuntat d’èxit? “La situació al març, amb tot el món tancat a casa, va ser un dels factors que van propiciar el seu èxit. L’oci, la cultura i l’esport fora de casa s’havien cancel·lat, i l’entreteniment va passar a Twitch”, apunta Sánchez.

No només la pandèmia ha estat el moment propici, sinó també cal tenir en compte la crisi de la relació dels mitjans amb certes generacions: “En una era en què s’ha perdut tanta confiança en els mitjans, aquesta construcció entre periodista i espectador és important”, detalla Doménech.

“La clau perquè Twitch ens semblés una eina útil és tant la seva facilitat a l’hora de funcionar com també per la immediatesa del seu xat, que ens permetia anar rebent preguntes i comentaris en directe de la gent i anar-los responent”, explica Clàudia Rius, una de les quatre creadores del podcast Gent de Merda, de Ràdio Primavera Sound, que aquest any passat va començar a utilitzar-lo per crear un precedent que a casa nostra encara era poc visible: contingut en català a Twitch, d’entreteniment i fet per noies.

El xat en directe és un dels aspectes diferenciadors de la televisió tradicional, a més del contingut. “Els nivells de producció entre Twitch i la televisió són diferents, i si les produccions televisives acaben a Twitch, serà només un portal més per a les televisions”, explica Doménech.

Producció mínima i barata

I com se sostenen els streamers que intenten monetitzar els seus directes? “Tenen una gran varietat de formats publicitaris, des d’anuncis publicitaris a banners, product placement, bits (mecenatge de monedes virtuals a la plataforma) o sistemes de subscripció” explica Sánchez, ja que recentment Amazon Games permet vincular el compte a Twitch.

A més, la producció a Twitch pot arribar a ser mínima i només disposar d’una persona davant la càmera, mentre que una producció audiovisual televisiva acostuma a ser molt més complexa i cara. A més, a Twitch es poden comptabilitzar els visionats reals per cada dispositiu mòbil que es connecta a un canal, mentre que a la televisió es fa una estimació d’espectadors.

L’hegemonia del game streamer sembla que continuarà a Twitch, però el periodisme polític i cultural ja ha posat la seva primera pota a dins amb força èxit. Mitjans com Newtral, on participa Domènech, ja s’han sumat al canvi i han afegit Twitch com un més dels seus canals. Si les mesures per combatre la propagació de la Covid-19 continuen durant tot aquest 2021, probablement Twitch continuï augmentant tant en l’àmbit de seguidors –és un canal on demand– com de generadors de contingut. Però la convivència entre canals tradicionals i Twitch sembla que continuarà sent pacífica i complementària.

Escriure a Report.cat

Karen Montero

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *