Més ‘engagement’ al mòbil

Les notícies cada cop es llegeixen més des del mòbil. Les dades senyalen com des del març de 2018 les visites a webs de noticies des del mòbil superen de forma continuada a les rebudes des de dispositius d’escriptori (desktop en anglès, concepte que engloba tant ordinadors de sobretaula com portàtils).

Aquesta és una de les principals conclusions de l’informe ‘L’estat global de la interacció amb el lector’, elaborat per Josh Schwartz, director de producte a Chartbeat, l’empresa d’analítica web que treballa amb els principals mitjans de comunicació tant als EUA com a Europa. Segons aquest informe, presentat al congrés de periodisme ONA18, tres són les tendències pel que fa al consum d’informació digital que els editors i periodistes presents al congrés han de tenir en compte d’ara endavant.

La principal conclusió a la que fa referència l’informe té a veure amb la interacció dels usuaris des de mòbil, que és un 40% més alta que la dels usuaris provinents d’ordinadors, siguin portàtils o de sobretaula. Això es tradueix en una participació més alta d’aquests primers usuaris en els comentaris dels articles, però també una major disposició a compartir l’article, referenciar-lo a d’altres webs i xarxes socials, etc. “Una visita des de mòbil té un 20% més de possibilitats de fer clic als enllaços del contingut”, senyala Schwartz a l’informe. En aquesta línia, continua l’informe de Chartbeat, “el lector mòbil és més fidel”.

Si algun ‘defecte’ té, però, l’usuari provinent de mòbil o tauleta és en termes de durada de la seva visita. Sembla lògic pensar, i les dades ho confirmen, que els usuaris provinents d’un navegador web naveguen per un article més temps que els usuaris mòbils (34% contra 25%, per ser més exactes). L’informe de Chartbeat menciona un article acadèmic de Nir Grinberg en el qual combinen la interacció i el temps d’estada a la pàgina per identificar diferents tipus de lectors, sent els més fidels aquells que utilitzen les aplicacions mòbils dels mitjans per consumir informació (ja que aguanten més temps al mitjà que els qui naveguen per la web).

 

Facebook cau, però encara és essencial

Un darrer apunt que fan des de Chartbeat és al voltant de la procedència de les visites. En els darrers mesos s’ha posat en qüestió el paper de Facebook, la xarxa social amb més usuaris però que ha estat envoltada de polèmica, especialment en termes de fake news. Des de gener de 2017 les visites provinents de Facebook han caigut un 40%, fent necessaria una pensada en els equips d’estratègia i xarxes socials dels mitjans de comunicació. La xarxa de Mark Zuckerberg, però, encara és vital per als principals mitjans. “El 3 d’agost de 2018 Facebook va caure durant 45 minuts. En aquesta estona les visites als mitjans van passar de 40.000 per minut a 10.000”, exemplifica Schwartz. En aquest sentit, l’autor de l’informe aconsella també posar el focus en el posicionament orgànic en cercadors, ja que en el mateix període, les visites provinents de cerques a Google s’han doblat. En darrer lloc, però no per això té menys importància, des de Chartbeat recorden que el tràfic directe continua sent important, aportant milions de visites al més a la majoria de mitjans, havent crescut un 30% les visites en els darrers dos anys.

Així doncs, els mitjans que es focalitzen en aconseguir el màxim de visites s’han de focalitzar, segons aquest informe, en el posicionament orgànic en cercadors, una bona estratègia digital que explori les xarxes socials més enllà de Facebook i, per sobre de tot això, en oferir la millor “experiència d’usuari” a aquells que es connecten des del mòbil. L’informe de Chartbeat lliga per primer cop el concepte de fidelitat a aquest tipus d’usuari, al qual fins ara se l’acusava de crear una taxa de rebot (permanència molt curta a la pàgina) que ara sembla no ser tal. Si volem generar interacció i conversa al nostre mitjà de comunicació, podem comptar, doncs, amb els lectors provinents d’iOS i Android.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.