Els millors pòdcasts de proximitat

Un moment del pòdcast 'L’hora del pati' sobre el món de l’educació.

Prendre’s un cafè a primera hora del matí mentre sona el matinal de la ràdio o prendre’s un cafè a primera hora del matí escoltant un dels milers de pòdcasts que s’estrenen any rere any a Espanya. L’àudio continua i continuarà acompanyant-nos per treure’ns les lleganyes, però l’esclat del fenomen del pòdcast permet que aquesta companyia sigui més personalitzada i s’adapti millor a allò que volem sentir en funció dels nostres interessos o estat d’ànim.

Segons l’Estudio integral de la industria del audio digital en España, el 2024 a l’estat espanyol es van produir fins a 1.076 pòdcasts. Una dada que demostra la bona salut de la indústria, que permet multiplicar exponencialment l’oferta de continguts sonors i adaptar-se als interessos de cada persona creant comunitat i construir audiències fidels. A més, l’estudi ha conclòs que aquest format tendeix a abaratir-se perquè requereix  pocs recursos.

Aquests continguts auditius formen part del nostre dia, ja sigui per desconnectar de la realitat a través d’una història, per escoltar reflexions quotidianes sobre la vida mateixa o per informar-se de les notícies del moment. Però no tots els pòdcasts neixen de grans infraestructures ni mitjans nacionals o internacionals. A Catalunya, la ràdio local –arrelada al territori i amb una dilatada tradició de servei públic– sempre ha tingut un pes molt important en la comunicació. I amb els pòdcasts, també, ja que moltes emissores municipals aposten per la creació de continguts sonors innovadors i de qualitat, demostrant que la creativitat de proximitat  pot competir en el mercat del podcàsting.

La ràdio local també innova

La ràdio local busca noves maneres de connectar amb l’audiència digital, i en  aquest sentit el projecte InfoPòdcast n’és un bon exemple. Impulsat per la Xarxa Audiovisual Local (XAL) i desenvolupat per l’Observatori de la Ràdio a Catalunya (GRISS-UAB), el programa explora com les emissores de proximitat uneixen esforços per oferir notícies de qualitat en format pòdcast. D’aquesta manera, fan un resum distès de les notícies més destacades del dia.

En moments clau, com en l’apagada del passat mes d’abril, la ciutadania necessita informació immediata i de proximitat. En aquest context, oferir una càpsula informativa per explicar l’actualitat local ha estat fonamental per mantenir la població connectada i ben informada.

Al programa del Mercat Audiovisual de Catalunya, celebrat l’11 de juny d’enguany, a la sessió sobre “El projecte infoPòdcast, el daily de les ràdios locals”, els investigadors Xavier Ribes, professor del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat i coordinador del grau de Comunicació Interactiva de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB, i Maria Gutiérrez, membre de l’Observatori de la Ràdio i el So a Catalunya, van presentar les conclusions del seu estudi que analitza aquest model col·laboratiu d’informar del que passa explorant els reptes i les oportunitats del projecte. Així, van concloure a la jornada que “l’InfoPòdcast pot ser una eina clau per a revitalitzar el periodisme local i arribar a nous públics”. A més, en aquest format els presentadors expliquen l’actualitat amb un to més relaxat, a través d’una conversa en què comenten i analitzen els temes del dia d’una manera propera i, fins i tot, amb tocs d’humor. D’aquesta manera es crea un clima de confiança i convida els oients a formar part del programa.

Rejovenir l’audiència

Un dels objectius principals és rejovenir l’audiència dels mitjans, oferint continguts amens i distesos, adaptats a les noves maneres de consumir informació a les xarxes socials. Segons el periodista Joan Catà, referent del periodisme i la comunicació local i fins fa poc cap de l’Oficina de Direcció de La Xarxa, “la mitjana d’edat de l’audiència de ràdio tradicional és d’uns seixanta anys, mentre que la dels consumidors de pòdcast és per sota dels quaranta”. Catà explica que han apostat pel món del podcàsting perquè permet construir i fidelitzar un públic jove, alhora que dona nova vida als mitjans locals adaptant-los a les rutines digitals. I afegeix que no li preocupa la quantitat de pòdcasts existents, sinó la qualitat, ja que aquest format permet que el talent rejoveneixi la ràdio local i traspassi les seves fronteres. Per això les emissores de ràdio s’han sumat al fenomen del pòdcast, que originàriament va néixer com una eina per donar veu a individus i col·lectius que no tenien accés als mitjans tradicionals.

Un dels pitching de pòdcasts impulsat per la Xarxa Audiovisual Local i el Mercat Audiovisual de Catalunya.

Recomanacions de pòdcasts locals premiats

Una de les iniciatives punteres és el pitching de pòdcasts que impulsen la Xarxa Audiovisual Local (XAL) i el Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC). El certamen, que enguany ha celebrat la seva tercera edició i que per primer cop s’ha fet conjuntament amb Ràdio 4, ha seleccionat projectes de creadors locals i els ofereix suport per poder-los fer amb les millors condicions possibles.

L’any 2023 i 2024 es van premiar diverses propostes que avui dia ja estan publicades. Les de l’any 2025 es publicaran a partir de l’any vinent. A continuació us mostrem els guanyadors de les dues primeres edicions.

La Figuereta

Seleccionat en el pitching el 2023, es tracta d’un pòdcast setmanal per aquells que us agrada el món casteller. Elisenda Rovira, Joel Brugués i Aina Mallol expliquen tota l’actualitat més informativa i els safareigs de les colles. Cada capítol té una durada d’uns 35-40 minuts. S’enregistra a Tarragona Ràdio i s’emet a desenes d’emissores de la Xarxa Audiovisual Local. El passat mes de maig també va ser premiat amb el premi del públic de la IV edició dels premis Sonor.

Swing de comarques

Seleccionat el 2023, són converses on Eduard Gener coneix músics de comarques, com Anaïs Vila, Artur Blasco o Roger Mas, i parlen de la relació amb el territori. També reflexionen sobre la música i qüestions vitals que van més enllà de les melodies. Cada capítol acaba amb una actuació en directe. Són deu episodis d’uns 40 minuts cadascun.

Les sis de Ravensbrück

Seleccionat el 2023, aquest pòdcast de les periodistes Pili Garcia i Anna Gasol recupera la història real de sis dones lleidatanes que van ser deportades al camp de concentració nazi de Ravensbrück i que, contra tot pronòstic, van sobreviure. Consta de setze capítols de 25-35 minuts i compta amb testimonis reals, documents inèdits i una narració crua i honesta. Produït pel Consorci d’Emissores Municipals de les Terres de Lleida, ha estat reconegut com a Millor Contingut d’Àudio en els Premis de Comunicació Local, i amb el guardó de Bones Pràctiques de Pòdcast en els Premis de Comunicació No Sexista que atorga l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya.

Miralls de Memòria

Seleccionat el 2023, es tracta d’un pòdcast d’història i memòria democràtica conduït per Víctor Asensio, periodista dels serveis informatius d’El Prat Ràdio, que recupera fets i períodes que han marcat la societat catalana actual, des de la Guerra Civil fins a la influència de la burgesia o la colonització americana. Són tretze capítols d’uns 30 minuts cadascun. El pòdcast, finalista dels darrers premis Sonor, compta amb les aportacions d’alumnes de secundària dels instituts Salvador Dalí, Estany de la Ricarda, Baldiri Guilera i Ribera Baixa i cada capítol incorpora dues píndoles de ràdio teatre realitzades pel grup d’alumnes ‘Joves K’ del Teatre Kaddish.

Estimem les mates

Seleccionat el 2024, aquest pòdcast de Cugat Media resol preguntes curioses i quotidianes com quant mesura l’àrea petita del porter del Camp Nou, quants litres d’aigua caben en una piscina olímpica o quantes persones fan falta per fer la pinya d’un 3 de 10 amb folre i manilles. Durant els episodis es viatja per diferents escenaris i la Laura Morera, doctora en didàctica de les matemàtiques, parla amb protagonistes de diversos àmbits per entendre millor els conceptes matemàtics. Té dotze capítols de 20-30 minuts.

Mar Negra

Seleccionat el 2023, aquest pòdcast de Ràdio l’Escala, tracta d’una ficció criminal que es troba entre una trama de misteri i intriga. La sergent Antònia Siquier i el caporal Estanislau Vayreda dels Mossos investiguen l’assassinat d’escriptors i editors, començant amb la mort de l’escriptor nord-català Joan-Daniel Bezsonoff que, en realitat, és l’autor del guió original del pòdcast.  Té deu capítols d’entre 25 i 35 minuts. Dirigit per Anna Casas amb muntatge sonor d’Àlex Sariol, Cristina Cantal i Abel Font posen les veus protagonistes, tot i que al llarg de la trama hi intervenen més de vint personatges secundaris.

Remor de pedra

Seleccionat el 2023, aquest pòdcast d’Ona La Torre ens permet descobrir el patrimoni i la història del nostre territori explorant les construccions i elements d’enginyeria hidràulica del riu Gaià. Recupera la memòria del llegat fluvial i explica com l’aigua ha modelat la vida i l’evolució de la zona. El programa combina testimonis d’experts amb sons del riu i dels ocells autòctons. Té tretze capítols d’entre 20 i 27 minuts de durada. Finalista dels darrers premis Sonor, compta amb la direcció i producció de Raquel Martínez, guió i presentació de Mònica Socias i edició i disseny sonor de Josep Maria Solé. A més, hi han col·laborat estudiosos destacats d’àmbit local, membres d’entitats com Terres del Gaià, centres d’estudis i entitats ambientals del territori i l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica.

L’hora del pati

Seleccionat el 2024, en aquest pòdcast de BCN Media Hub, el professor i escriptor Cristian Olivé convida quatre estudiants de secundària a parlar de tot allò que els preocupa i els emociona amb humor, empatia i complicitat. L’amor, la pressió estètica, l’assetjament, l’addicció al mòbil o l’ús del català són alguns dels temes que es tracten en un espai pensat per escoltar, comprendre i donar veu als joves davant de preguntes difícils que els afecten tant a ells com als professors i a les famílies. Té nou capítols de 40 minuts.

Quatre gotes

Seleccionat el 2024, aquest pòdcast de l’Espluga FM Ràdio, concebut en plena sequera, explora com l’aigua modela el present i el futur de Catalunya i reflexiona sobre un recurs essencial i com el nostre futur depèn de la seva gestió. El periodista Gerard Bosch viatja per tot el país parlant amb experts sobre la gestió de l’aigua, combinant passat, present i futur per plantejar preguntes clau com saber si n’hi haurà prou davant del canvi climàtic i del creixement demogràfic i si hem après de les últimes sequeres. Té deu capítols de 20 minuts.

La venjança del més enllà

Seleccionat el 2024, aquest pòdcast de la productora Midnight Madness combina misteri i humor en un relat sobrenatural. La Marta i en David, dos germans que es fan passar per espiritistes, hauran d’enfrontar-se per primera vegada a un fantasma de la família. Dirigit per Adriana Lomeña i Raquel Xuan López, el pòdcast explora com la por i els secrets familiars poden barrejar-se amb situacions inesperadament còmiques.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *