Sis consells per obtenir el finançament de Google

Google ha aportat més de 150 milions d'euros a mitjans europeus en els darrers anys | Foto: Google

El periodisme afronta des de fa més d’una dècada el repte de la transició digital. Moltes són les iniciatives nascudes en aquests anys, algunes d’elles referents digitals d’èxit. El sector, però, reconeix no haver assolit encara el model de negoci que permeti presentar nous projectes com negocis de viabilitat garantida.

Així, doncs, es fa complicat per molts emprenedors del món de la comunicació tirar endavant els seus projectes mentre que pels mitjans de comunicació ja establerts és complicat dissenyar estratègies i innovacions ambicioses. En aquest context apareixen en escena fundacions i empreses disposades a finançar projectes periodístics que segurament no complirien amb el compte de resultats exigits mitjançant les vies de finançament tradicionals.

Un d’aquests finançadors és el gegant tecnològic Google gràcies a la Digital News Initiative (DNI), una aliança d’onze organitzacions europees de notícies que busca recolzar el periodisme d’alta qualitat mitjançant l’ús de la tecnologia i la innovació. Aquest fons va ser la resposta de Google després del conflicte –que fins i tot va arribar als tribunals– amb els editors europeus en diferents països pel seu servei de Google News. El canvi d’estratègia del gegants tecnològic es va materialitzar amb aquest fons de 150 milions d’euros per finançar projectes periodístics de diferents magnituds sense cap més contrapartida que el compromís de servei social i el caràcter innovador.

Després de cinc rondes de finançament, –la sisena s’espera per finals d’aquest 2018– de les quals s’han beneficiat molts mitjans de varis països, han sorgit consultores especialitzades en assessorar a les redaccions per tenir més probabilitats d’èxit al demanar un dels ajuts. Louis Dumoulin és responsable al Regne Unit de Cosa Vostra, una d’aquestes agències, des de la qual han treballat en més de vint projectes presentats al DNI amb un 80% d’èxit.

Durant una conferència organitzada pel portal Journalism.co.uk, Dumoulin va explicar els periodistes i directius de mitjans el que considera que són les claus per aspirar a aquestes beques. Aquí ho resumim amb cinc consells de Dumoulin que poden ajudar en la propera ronda de finançament:

  1. No es financen nous mitjans

Si una redacció vol aspirar al finançament del DNI ha de tenir clar que Google no finança projectes globals. És a dir, no posarà els diners necessaris per engegar un mitjà de comunicació. L’objectiu del DNI de Google és ajudar a portar a terme idees innovadores, pràctiques però, sobretot, específiques: una aplicació concreta, un nou sistema de gestió de continguts, presentació d’un reportatge amb tècniques de realitat virtual, etc.

  1. El projecte ha de ser periodístic

Malgrat pugui semblar quelcom obvi, Dumoulin considera necessari recordar als aspirants al finançament del DNI que la clau és l’aplicació periodística del projecte que es presenta davant Google. No importa si aquest projecte és tant petit com un simple giny com PodScript o quelcom més ambiciós, com la recreació en realitat virtual d’una redacció com la de La Stampa italiana. El projecte ha de tenir, doncs, el periodisme com eix central.

  1. Impacte més enllà de la redacció

És clar que el finançament de Google per un projecte beneficia directament el mitjà que ho demana. Però, per aconseguir-ho, els responsables dels ajuts valoren molt positivament que allò que es finançarà tingui un impacte a l’entorn de la redacció. “Has de pensar la manera en la qual les teves idees poden tenir un impacte al teu ecosistema”, recomana Dumoulin, que ho exemplifica amb projectes exitosos a nivell local o que suposen la col·laboració entre diferents mitjans o d’un mitjà amb entitats.

  1. Ser realista

El ‘pensament màgic’ no es finança a Google. “Has de demostrar que el teu projecte és realitzable i que tu o la teva redacció ho pot fer”, adverteix Dumoulin. Per aconseguir-ho davant els responsables del DNI, aquest consultor recomana “oblidar les tecnologies de ciència ficció i enforcar-se en projectes molt concrets”.

  1. Sigues innovador, disruptiu

Complint tot els consells anteriors, només queda assegurar-se que el projecte que es presenta al DNI suposa una innovació, una disrupció en l’entorn o al sector periodístic en general. Per Dumoulin, no és tan difícil com sembla, ja que “ser innovador no vol dir crear una nova tecnologia”. Segons aquest consultor, es poden utilitzar tecnologies existents “creant una nova experiència per l’usuari”.

  1. No intentis ser oportunista

El darrer consell que dona Dumoulin té a veure amb l’oportunisme que es pot generar al voltant del finançament de Google. “El DNI és un programa per autèntics entusiastes, no se’ls pot enganyar”, aconsella el consultor, que recomana prendre’s molt seriosament el projecte i l’aplicació al DNI.

En cas de voler presentar-vos a la propera ronda, podeu veure aquí una selecció dels projectes guanyadors durant l’any 2018 per agafar idees sobre quins tipus de projectes han estat exitosos. Si ja heu presentat candidatura, podeu enviar-nos els comentaris i dir-nos com us ha anat.

Escriure a Report.cat

Adrián Caballero

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *