Com monetitzar el teu podcast?

Segons diferents estudis, els podcasts cada cop són més escoltats. Foto: Unsplash
Segons diferents estudis, els podcasts cada cop són més escoltats | Foto: Unsplash

En els últims anys, els podcasts han arribat a ser una de les referències bàsiques del món digital i de l’àudio. Segons l’estudi Infinite Dial Study, realitzat el 2019 als Estats Units, el 50% de persones de més de dotze anys han escoltat un podcast, almenys un cop. Però, per què és un fenomen de masses? La comoditat d’escoltar-lo on i quan l’oient vol així com la varietat de temàtiques diverses i específiques fa que cadascú pugui trobar el seu podcast ideal.

Recentment, s’ha sabut gràcies a l’estudi de l’Institut Reuters que l’any passat els podcasts de notícies van créixer fins a un 32% i que alguns d’ells acumulen milions de reproduccions. Vanessa Carrasquillo, periodista experta en comunicació i podcasts i autora del podcast “Tú también tienes una historia que contar”, ressalta que “la gran diversitat temàtica permet als usuaris buscar entreteniment o coneixement en funció dels seus gustos i els converteix en oients fidels dels diferents podcasts”.

I si volem iniciar un nou projecte en format podcast que sigui rendible econòmicament? Quines són les claus per monetitzar-lo? Més enllà de treure’n rendiment econòmic, les necessitats i interessos dels nostres oients són primordials a l’hora de pensar un podcast. Cada projecte és diferent i no tots els funcionen amb les mateixes claus. Com destaca Francisco Izuzquiza, expert en podcasts i autor del llibre El Gran Cuaderno de Podcasting. Cómo crear, difundir y monetizar tu podcast (Kailas, 2019), “hi ha diferents vies i s’ha de trobar la forma més adequada per a cada projecte”. A continuació, destaquem unes quantes eines per fer-ho possible:

 

  1. Podcasting no és fer ràdio. La connectivitat en qualsevol moment i lloc, a més de la temàtica concreta, són característiques que la ràdio tradicional no té. És per això que certes maneres de producció que a la freqüència modulada tenen èxit, al podcast pot no funcionar. Florencia Maseda, productora del podcast ‘#TodoEsFake’, de la revista argentina Anfibia i especialitzat en tecnologia i periodisme, agrega que el podcast “no és una extensió on demand de la ràdio” i, per tant, “és necessari entendre les regles de les audiències d’Internet, que busquen un contingut molt més fragmentat i són molt apassionades: valoren el contingut de nínxol i una producció cuidada, amb dades i investigació”.

 

  1. Publicitat dins del podcast. En funció dels valors i les temàtiques, el podcast té l’oportunitat de buscar empreses o marques afins perquè hi facin publicitat dins del programa. Però perquè això passi, com explica Carrasquilla, s’ha de tenir una comunitat d’oients al darrere molt potent, “amb milers de seguidors a la xarxa, ja que les marques cada cop més busquen emprenedors o influencers que els apropin al seu públic objectiu sense fer publicitat tradicional”.

 

  1. Minimitzar costos. La qualitat està renyida amb el pressupost: perquè surti bé un podcast i que tingui èxit entre els oients, s’ha d’invertir-hi esforços importants, i moltes vegades són econòmics. Tot i això, algunes eines gratuïtes o de baix pressupost ajuden a tenir menys despeses. Recordr és una aplicació gratuïta pel mòbil d’una qualitat excepcional que permet gravar un podcast des de casa. Entre les seves característiques, destaquen l’eliminació automàtica de soroll, la filtració d’eco o l’omissió del silenci. També existeixen plataformes com Musopen o Freesound, que permeten descarregar tota mena de recursos sonors lliure de drets.

La publicitat, els patrocinadors i la subscripció, maneres de monetitzar un pdocast Foto: Juja Han (Unsplash)

La publicitat, els patrocinadors i la subscripció, maneres de monetitzar un pdocast Foto: Juja Han (Unsplash)
  1. Podcasts de pagament o subscripció periòdica. Si bé no és el més freqüent, hi ha molts casos d’èxit de productors que han instal·lat aquesta manera de finançar-se i que ha estat un èxit. Per aquesta opció, però, és fonamental la confiança de l’oient, una característica que comparteix amb la ràdio. Com comenta Izuzquiza, així com a la ràdio l’oient busca “a la persona que millor ens explica la informació o els fets rellevants del directe, amb el podcast exactament igual però enfocat a aquells temes en què estem buscant aprofundir”. Aquesta és una opció que es pot plantejar dins d’un podcast fet per una personalitat coneguda i respectada en el camp en què el podcast es basi. I moltes vegades amb l’experiència de produccions de podcasts prèvies gratuïtes.

 

  1. Monetització indirecta. El merchandising o una segona línia de podcasts de pagament són altres opcions que poden ajudar a finançar un projecte de podcasting. Per fer-ho, com comenta Izuzquiza, la clau és la confiança que l’oient diposita en el projecte “per dedicar-hi el seu temps i atenció”. Productes relacionats amb el podcast, com material extra d’interès relacionat amb la temàtica del projecte, eBooks, fotografies o infografies són els més habituals entre els podcasters.

 

  1. Tenir una organització paraigua. Més enllà de la recerca de l’esponsorització i publicitat per part d’empreses, molts projectes han nascut gràcies a formar part d’una organització que els dóna suport econòmicament. És el cas, per exemple, dels podcasts de la revista Anfibia, emparats per la Universitat de San Martín (UNSAM) a Buenos Aires, o bé d’algunes produccions de Ràdio Primavera Sound, la ràdio en línia del festival de música barceloní. Ser el més concret possible en la temàtica és bàsic per trobar una institució que ens pugui incloure en el seu catàleg.

 

  1. Plataformes per rendibilitzar. La bona difusió del contingut és essencial per tenir més oients i, finalment, construir una comunitat de confiança que cregui i estigui interessat en el projecte. Plataformes com Ivoox permeten la subscripció mensual a tot el seu ampli catàleg. Quina és la diferència de pujar-lo a Spotify? El subscriptor té l’oportunitat de pagar la mateixa quota per aquells podcasts que realment escolta, així que els productors del podcast reben més diners o menys en funció dels oients subscrits als seus programes.

 

  1. Buscar sponsors o supporters. Més enllà de la publicitat que es pot inserir dins del programa, molts projectes busquen organitzacions que puguin finançar el projecte, com comenta Maseda, que posa l’èmfasi en conèixer exactament el valor del producte. “Si un podcast té visibilitat, audiència fidel i una comunitat activa, les marques arribaran gràcies a l’esforç de l’equip del podcast per contactar-s’hi”, explica. El podcasting és una indústria que ja fa anys que està creixent exponencialment i, per tant, “les marques o les empreses estaran prestant més atenció i estaran més inclinades a invertir”.
Karen Montero

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *