Periodisme a TikTok?

TikTok periodisme

TikTok guanya titulars i protagonitza guerres fredes, i ja fa temps que consumeix les hores d’adolescents que imiten balls, acudits i ximpleries i ho comparteixen perquè la gent segueixi imitant balls, acudits i ximpleries. Entre les últimes amenaces del govern Trump hi havia la de prohibir descarregar l’aplicació de TikTok als Estats Units si no es tancava un acord per gestionar-la des del territori nord-americà. Una notícia que si hagués estat realitat seria un perill pels tiktokers més populars i una idea de bomber vist des dels ulls dels cent milions usuaris innocents que només tenen TikTok per ballar la coreografia de Banana feat Shaggy. En qualsevol cas, aquesta popular aplicació és contínuament, per una raó o altra, a les portades de tots els diaris. Però quin lloc tenen els diaris i el periodisme a TikTok?

Max Foster era abans reporter corresponsal de la CNN que tiktoker, però ara, pel que sembla, el rigor no s’ha de per què vestir amb americana i pot ballar cançons. El seu perfil a Tiktok té 196.400 seguidors, i està ple de vídeos que barregen les peripècies del seu dia a dia com a periodista i algun detall de l’actualitat amb el que pugui fer broma aprofitant-se de les múltiples possibilitats de la xarxa social.

Una piscina on tirar-se

El llenguatge de TikTok és curt, ràpid, enginyós i si pot ser, graciós. No hi trobareu vídeos de deu minuts com a YouTube, ni el plat del restaurant del teu excompany d’universitat com a Instagram, però sí balls, acudits i challenges, reptes que proposa TikTok setmanalment, i que si fas et poden fer augmentar molt els likes i els seguidors, tant si ets la Shakira com si no ets ningú. TikTok, a més, permet guardar els sons dels vídeos que t’agraden perquè després puguis imitar el vídeo amb el so original de fons. Amb la possibilitat d’editar, crear i penjar contingut sempre en format de vídeo i de màxim un minut, TikTok es va popularitzar, sobretot, amb les coreografies de balls (com Banana feat Shaggy).

Més enllà de les diferències entre xarxes socials, però, TikTok puja usuaris amb un poder de base: que aquests usuaris són majoritàriament gent (molt) jove. I això vol dir futur. Per això, Instagram, que també és terra de boomers, va córrer a crear IG Reels que és semblant, per no dir que és (pràcticament) el mateix.

En definitiva, TikTok vol creativitat, diversió i fer gràcia, i és un nou llenguatge que té tantes noves possibilitats com nous impediments. Abans que ens posem a buscar la manera de fer un periodisme ràpid i que faci gràcia permeteu-me el espòiler: TikTok tampoc salvarà el periodisme. Tot i això, és un lloc on hi ha camp per córrer, i ja fa mesos que els Community Managers de mitjans periodístics es trenquen les banyes per veure qui és més original. Ara mateix Tiktok és una piscina on tothom hi neda i com a mitjà de comunicació sembla que t’hi hagis de tirar, però abans que tinguis un pla prou sòlid ja hi ha periodistes com en Max Foster que s’hi han tirat de cap i ja han fet un vídeo amb uns ullals de plàstic per dir que el Halloween s’ha cancel·lat pel coronavirus. Aquí a Catalunya això encara no ens ha arribat, i el que tenim més semblant potser és, de moment, és en Tomàs Molina instagrammer.

El vídeo dels ullals de Halloween, però, està al costat d’un videoselfie d’ell fet en el moment que Trump tenia coronavirus, en el que es preguntava Què passaria si el president Trump fos inhabilitat en plena campanya electoral. Dels possibles escenaris que presenta, a l’últim hi escriu: “… i alguna cosa més que no se m’ha acudit”. I aquesta és, juntament amb Like a Prayer de Madonna sonant de fons, el punt de gràcia tiktoker que no trobaràs ni a Instagram ni a una connexió en directe.

Adaptar-se al format

I és que The Cosmopolitan ho té fàcil perquè el format TikTok va com anell al dit per fer un sister quiz com el que faries a la revista en paper o mostrar com fer un bon grilled cheese. Però més enllà del perfil que cada periodista tingui, quin és el rol que han de fer els mitjans de tota la vida –TV3, The Guardian o el Washington Post– per terres joves?

“Et pensaves que érem boomers, però encara no ho has vist tot!” Aquesta declaració d’intencions que fa Catalunya Ràdio (7.782 seguidors) a la seva biografia de TikTok com a mínim et fa somriure una mica. A diferència d’Instagram, aquí no hi trobes ni fotos de la Laura Rosel fent entrevistes ni declaracions del ministeri de Justícia, sinó els protagonistes del programa Adolescents iCat –Juliana Canet, Long Lixue o Joan Grivé–  fent challenges, o entrevistes a en Carlos Cuevas, a la Samantha d’OT i la lingüista Míriam Martín Lloret fent vídeos curts de com dir les coses en català correcte. Alguna cosa semblant és el que ha optat per fer la BBC Radio1 (196.500 seguidors), la més enfocada als joves, en certes ocasions amb vídeos molt editats i adaptats al format.

@catalunyaradioF o desitgeu-me sort! #pressf #callaita #starwars #peratu #parati #foryou♬ I Wanna Know You – BLVKSHP

Però d’entrada, Catalunya Ràdio va aterrar a TikTok amb una altra idea: “Som una ràdio i no tenim l’arxiu de vídeo que té TV3. Per això apostem per una cosa diferent i vam voler tenir la figura d’un tiktoker”, diu Ferran Auberni, editor digital de Catalunya Ràdio. Els tiktokers són els influencers de TikTok, persones que creen contingut i tenen molts seguidors.  En el cas de Catalunya Ràdio, van decidir que fos la Cristina Bordas que portés el TikTok del mitjà.

“La idea era que la Cristina fes vídeos de TikTok per la ràdio, de manera que es veiés el backstage. Però amb el confinament i el teletreball, per fer-ho des de casa hem de trobar la fórmula perquè es diferenciï bé el seu Tiktok personal del de la marca”, explica Auberni.

Però això no sembla que preocupi al Washington Post (732.100 seguidors). El diari nord-americà ha estat de les marques que més ha apostat per TikTok i ho ha fet amb The Washington Post TikTok Guy, que en realitat és el periodista Dave Jorgenson, tota una tendència, també a Twitter. Si teniu una imatge seriosa del Washington Post, espereu a veure com en Dave talla els ulls a un diari o es fa un barret amb el diari de paper.

@washingtonpostHow to make a Washington Post newspaper hat 📰 🎩♬ Happy Together – Weezer

Amb aquest to d’auto paròdia, ens presenta l’equip i els rols del diari: de tant en tant, fa ironia sobre com vendre un reportatge als teus caps, sobre la diferència entre una editorial i una notícia. I també penja un vídeo sarcàstic sobre l’abundància de notícies d’un mateix tema.

@washingtonpostWho will you choose? #bobwoodward #foryou♬ Super Smash Bros Melee Remix (#chooseyourcharacter) – Jim Walter

Però més enllà d’aquests temes periodístics behind the scenes, la gran àmplia majoria de vídeos no tenen res a veure ni amb un diari ni amb l’actualitat. The Washington Post TikTok Guy participa a la setmana de Haikus, fa un vídeo sobre la fama d’un gos, organitza unes olimpíades entre els becaris d’estiu (The summer intern olympics), els hi fa proves que han de superar i després penja el vídeo.

A banda d’això, també fa la chocolate milk challenge, riu de l’IG Reels, i ironitza sobre com els EUA estan gestionant la pandèmia amb un acudit. I després de tot, a la biografia hi posen we are a newspaper, per si alguna cosa t’ho havia fet dubtar.

Entreteniment, divulgació i actualitat

TikTok ha nascut per ser entreteniment i potser és el que ha de ser, encara que siguis The Washington Post. Així i tot, la xarxa social va impulsar fa uns mesos la iniciativa #LearnOnTikTok per facilitar l’ensenyament a distància durant la pandèmia, unint institucions d’educació, mitjans, experts i figures públiques per parlar de temes com la vida aquàtica, meditació i consells d’exercici o per dormir. Des d’aleshores el reconegut científic Bill Nye penja vídeos explicant curiositats científiques.

@billnyeLet’s talk about #entropy. #LearnOnTikTok #TikTokPartner♬ original sound – Bill Nye

Però una cosa és divulgació i l’altra és actualitat, i el temps que requereix fer un vídeo de TikTok aniria en contra la voluntat de rapidesa dels mitjans. TV3, a diferència de Catalunya Ràdio, sí que té arxiu de vídeos i, per tant, aposta per l’entreteniment: el seu perfil és un mix de vídeos de Polònia, Les de l’Hoquei i APM, amb especial protagonisme de les cares conegudes joves de TV3.

Jordi Salvat, editor digital de TV3, argumenta el fet que no hagin optat per tenir un tiktoker de TV3: “pensem que som més forts com un mitjà de comunicació, adaptar-nos a la plataforma que no pas llençar-nos a ser un usuari més de la plataforma”. “Això sí –afegeix–, quan entrem a una xarxa, intentem mantenir els codis d’aquella xarxa, adaptarnos-hi. Per tant, seleccionem el que ens resulta més adequat de tot el contingut que tenim”. TV3, doncs, sí que informa amb vídeos explicatius i fotografies al seu Instagram, tot i que de moment ha optat per ser “real TikTokers des del 2020”, tal com posen a la seva biografia, i penjar-hi exclusivament entreteniment.

Però hi ha vida més enllà de l’entreteniment a TikTok? “Evidentment no cal posar el mateix contingut que posaries al web o al diari en paper, però això no vol dir que hàgim de deixar de ser periodistes”, diu Francesco Zaffarano, editor digital del The Telegraph (97.500 seguidors) que va coordinar el llançament de TikTok per aquest diari. “El que fa el Washington Post està funcionant molt bé, però no volíem fer el mateix, ni fer repost de vídeos que posem a altres plataformes. Com que el contingut interessant ja el teníem, es tractava de trobar la manera d’explicar-ho, l’enfocament”.

D’aquesta manera, publiquen vídeos amb els challenges i formats usuals de TikTok però de caràcter més informatiu. Per exemple, explicant per què el coronavirus fa més pobres a les persones de pell negra, un vídeo explicant d’on ve la Cancel Culture o una espècie de joc per explicar a quins llocs has de portar mascaretes.

Amb una informació sobre la Covid-19, The Guardian (2.300 seguidors) va publicar un vídeo amb un format similar, però per la resta, no pengen vídeos amb freqüència i els que hi ha no s’adapten al format de TikTok i podrien penjar-se també a Instagram.

Malgrat que el Washington Post segueix amb l’actitud irònica de sempre, paral·lelament ha començat a penjar vídeos sobre actualitat amb un format Tiktoker per promocionar articles del diari. També dona veu a alguns reporters del diari perquè facin cinc cèntims del que han escrit adaptat a TikTok. En aquest, per exemple, la periodista Tracy Jan fa una introducció al tema dels Housing Vouchers.

@washingtonpostWhen George Floyd was in prison, a third of the local town’s budget came from that prison itself. Read Cleve’s piece to find out how that was possible♬ sonido original – elia2005

Una agenda ja determinada

De ben segur que TikTok serà el nou camp de joc dels múltiples futurs estudis sobre new ways of storytelling, però les (im)possibilitats van més enllà del format. “Hi ha una gran diferència entre ser usuari amb un TikTok personal o tenir un perfil de mitjà de comunicació. Segons com, hem detectat una voluntat de control”, admet Jordi Salvat, editor digital de TV3. L’algoritme de TikTok dóna molta importància al contingut, de manera que no importa tant quin perfil siguis, sinó que parlis del que tothom parla. I aquests temes, els proposa TikTok cada setmana. “Des de la gestió t’envien els temes que han decidit potenciar i que l’algoritme farà que tinguin més visualitzacions. No és una cosa fosca perquè et podria jugar a favor, però aleshores serien ells que estan decidint què és important i què no”, explica Ferran Auberni, editor digital de Catalunya Ràdio.

El poder de decisió de l’agenda informativa en teoria rau en els periodistes, i ja fa temps que també en la política i en l’opinió pública, i ara, a més, a TikTok. Auberni. “Instagram té un algoritme que pels mitjans de comunicació s’ajusta més, perquè es basa en la fidelitat amb l’usuari. En canvi, l’algoritme de TikTok et dóna més visibilitat segons el contingut al qual ells decideixen donar importància. És una empresa privada, ho poden fer. Però amb aquestes regles nosaltres també podem decidir si hi som més o menys”, afirma. Per la seva banda, Salvat apunta: “No descartem trobar una manera de penjar continguts més informatius, però encara estem valorant fins a quin punt TikTok és un bon lloc per això. De moment, ens ha censurat l’escena del tanga de Plats Bruts. I nosaltres fa més de 20 anys que l’emetem”.

Zaffarano, però, no ho veu tant com un desavantatge sinó com les regles del joc. “Per mi és molt transparent i té sentit. És veritat que potencien uns temes, però en realitat són grans esdeveniments que nosaltres també cobriríem igualment. Simplement t’avancen l’etiqueta que utilitzaran perquè tinguis més visibilitat”.

Objectiu: més seguidors

La pregunta, però, no és tant “què hem de penjar a TikTok” sinó “per què hi som?” I és que l’objectiu final a les xarxes socials és aconseguir seguidors i interaccionar-hi, arribant a un bon engagement. “No podem esperar que cada plataforma ens resolgui totes les nostres expectatives. Som a Twitter per una raó i a Instagram per una altra. Doncs hem d’entendre i jugar amb els avantatges de TikTok. I l’avantatge és arribar a una generació que d’una altra manera no arribem”, afirma Zaffarano. Més enllà de si fas entreteniment o informació, l’objectiu dels mitjans de comunicació a TikTok és començar una conversa amb els que seran els teus futurs lectors.

The Washington Post just wants you to like its TikToks” (El Washington Post només vol que us agradin els seus TikToks). El periodista Scott Nover subtitula així un article al The Atlantic i explica que quan li va preguntar al The Washington Post Tik Tok Guy per què el diari tenia TikTok, ell ho va comparar a les vinyetes que hi ha hagut tota la vida als diaris. Michelle Jaconi, productor executiu al The Post, també ho compara amb els mots encreuats. “Quan van sortir al diari per primera vegada molta gent no ho entenia i es preguntava per què els posaven en un diari amb les notícies. Ara són una font d’ingressos per subscripcions i es considera un hàbit diari de l’elit”, afirma.

“Potser TikTok et limita el temps o el format, però una vegada ja has construït una relació amb l’usuari, després el pots portar a YouTube per vídeos més llargs, o enllaçar amb articles o d’altres plataformes on el mitjà també hi és present d’altres maneres i amb altres objectius” explica Zaffarano. “Si som allà no és només per ser-hi, sinó per entendre què és el que vol una altra generació diferent de la nostra. I això és or: aquí és on ens hem de submergir”, afegeix.

Al final, passa el que passa sempre. Mentre a les facultats de periodisme encara es fan seminaris per discutir si els diaris de paper tenen futur, The Washington Post Tik Tok Guy ja fa mesos que penja vídeos a la plataforma que té més futur que present fent conya de la plataforma que té més passat que futur.

@washingtonpostPlease duet this extremely dramatic scene #ActingChallenge

♬ 365 newspapers duet – We are a newspaper.

Escriure a Report.cat

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.