Les tendències del periodisme per 2020

mobil, auriculars, podcast, google play
El 2020 ha de ser l'any de la consolidació dels podcast, també als mitjans | Foto: William Iven (Unsplahs)

L’any 2020 és l’any dels subscriptors. I el model de negoci basat en els ingressos dels usuaris es consolidarà en els mesos vinents per a la gran majoria de mitjans. Aquesta és una de les conclusions més ambicioses a les que arriben més de 230 editors d’arreu del món i que es poden llegir al darrer informe del Reuters Institute de la Universitat d’Oxford.

La publicació, sota el títol Tendències i prediccions sobre el periodisme, els mitjans i la tecnologia per 2020, és ja un clàssic de la professió que incorpora la visió de responsables de mitjans, tant grans com petits, locals i nacionals, de més de 30 països. A continuació, destaquem les cinc principals conclusions d’aquest informe.

 

  1. Confiança

    Potser la dada més sorprenent de tot l’informe és que el 75% dels editors que han participat en l’informe es mostren optimistes respecte al futur de la indústria. En un context de “continua incertesa editorial i comercial”, un 46% és mostra confiat pel que fa al futur del periodisme i tres de cada quatre creu que a la seva empresa li anirà millor el 2020 del que li ha anat en els darrers anys.

 

  1. Ingressos per subscripció

    Fins al 50% dels responsables de mitjans creuen que el model de negoci a seguir a partir d’ara és el que es basa en els subscriptors (un 14% aposta per la publicitat i un 35% per un model mixt). Tant grans mitjans com petites redaccions confien a assolir objectius relacionats amb pagament per continguts. L’informe destaca el fet que el New York Times, mitjà de referència que acostuma a marcar el camí de la resta, s’ha marcat com a fita passar dels més de quatre milions de subscriptors actuals als deu milions.

Nic Newman (dreta) i Rasmus Kleis Nielsen, dos dels autors de l'informe del Reuters Institute, a Atenes l'estiu de 2019 | Maro Kouri (GEN)Nic Newman (dreta) i Rasmus Kleis Nielsen, dos dels autors de l’informe del Reuters Institute, a Atenes l’estiu de 2019 | Maro Kouri (GEN)

 

  1. Impotència davant les fake news

    Per una banda, el 85% dels enquestats creu necessari un paper més ambiciós dels mitjans en la lluita contra la desinformació i les notícies falses. De l’altra, el fet que la verificació de notícies “no estigui tenint cap impacte en gran part del públic” està sumint moltes redaccions en una barreja de por i impotència quan intenten enfrontar-se als “polítics que empren el manual de joc de Donald Trump”.

 

  1. L’any del podcast

    Els darrers dos anys han suposat una irrupció del podcast als Estats Units, primer, i Europa el 2019. El 2020 serà, segons l’informe del Reuters Institute, l’any de la seva consolidació però també el moment on caldrà preguntar-se “on són els diners?”. Més de la meitat dels editors entrevistats asseguren que impulsaran algun tipus de podcast al seu mitjà durant l’any vinent. Entre les principals iniciatives estan el podcast diari (coneguts com a daily), les entrevistes i els podcasts per episodis.

 

  1. Intel·ligència artificial que motiva i espanta

    Més de la meitat dels responsables de mitjans de comunicació que han participat en l’informe assegura que al llarg del 2020 engegaran diferents projectes relacionats amb la intel·ligència artificial com poden ser portades personalitzades, recomanacions millorades, automatitzacions a la redacció, etc. Per contra, petits editors i redaccions locals temen quedar-se endarrerits i que la intel·ligència artificial suposi un hàndicap o que, fins i tot, comporti una pèrdua de llocs de feina.

Redacció

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *