Twitter: crònica d’una mort anunciada?

twitter elon musk
Twitter es troba al centre de l’huracà a causa de les decisions d’Elon Musk.

L’empresa liderada per Elon Musk genera un munt d’incerteses sobre el seu futur per les accions maldestres i aparentment impulsives del seu CEO en els darrers temps: des de fer fora a milers de treballadors sense notificació –tallant el seu accés al correu electrònic sobtadament– fins a acomiadar a centenars de treballadors només perquè no van contestar una petició en cap de setmana. Una altra de les decisions recent i polèmica va afectar milers d’usuaris: bloquejar aplicacions de tercers dins de la plataforma perquè els usuaris utilitzin l’app oficial de Twitter. La xarxa social dels 280 caràcters sembla estar en números vermells quant a imatge i els anunciants estan fugint: de les últimes sonades, regalar fins a 250.000 dòlars en publicitat igualant la inversió que faci el compte. Això és, si n’inverteixes aquesta quantitat, Twitter la duplica i et regala el mateix import.

Un cavall de Troia contemporani

La xarxa de l’ocell blau sembla haver patit un atac a l’estil del cavall de Troia. De sobte arriba algú molt famós en el món dels negocis que ha de salvar l’empresa, que feia anys que es trobava en números vermells, però en comptes de fer-la ressorgir, l’enfonsa cada cop més. Una cosa és certa: Twitter mai havia tingut tanta publicitat gratuïta com a xarxa social.

Per tot plegat, podem dir que estem vivint el final de Twitter? El 90% dels seus ingressos son publicitat, i sense això, el declivi pot ser immediat. Els mitjans i la comunicació corporativa depenen d’un bon volum de visites al seu contingut i és la xarxa social bàsica del periodista que vol informar-se a l’instant gràcies a la facilitat per consultar contingut de forma immediata. En un cop d’ull, és molt fàcil  assabentar-se de les notícies que estan passant i que publiquen diferents mitjans.

Si Musk abdica al regnat de Twitter, deixaria una empresa molt més dèbil que la que va comprar. No només econòmicament, sinó per la vulneració reiterada de la llibertat d’expressió: des d’octubre, ha suspès temporalment el compte de reconeguts periodistes que s’havien posicionat sobre el debat del compte @ElonJet, que publicava informació sobre el parador del jet privat del magnat sud-africà i que ha estat censurat.

De fet, les accions de Tesla, la marca de cotxes liderada per Musk, van caure un 55% el 2022. Els seus plans empresarials són cada cop més desastrosos. Què li passarà si Twitter desapareix? “Seria terrible per al periodisme”, assegura Karen North, experta en comunicació i xarxes socials, a El Espectador perquè, afegeix, és “una xarxa de notícies i informació, el punt de trobada on els periodistes s’actualitzen, on busquen una història, una font o una cita”,

La nova promesa del micro-blogging

Les opcions podrien passar per apostar per contingut audiovisual encara que el mitjà sigui escrit, especialment a TikTok i a Instagram. Les dificultats que té Instagram, però, per consultar notícies passen per no poder clicar directament a l’enllaç de la notícia, el que implica haver d’anar fins a l’enllaç de la biografia del perfil per fer-hi diversos clics fins a arribar a la notícia. Migrar digitalment, doncs, a aquesta xarxa social per part dels mitjans de comunicació seria arriscar-se a perdre visualitzacions, igual que apostar-ho tot a TikTok.

Per la seva part, Mastodon, una xarxa que comptava amb 300.000 usuaris actius  l’octubre passat, en va passar a tenir 2.500.000 en qüestió d’un mes, un anunci fet, irònicament, al seu compte de Twitter. Les diferències estructurals amb la xarxa de l’ocellet són que funciona amb codi de programació obert i software lliure, i ofereix tant converses comunes com separades mitjançant subxarxes moderades per usuaris. A diferència de Twitter, la nova promesa del micro-blogging és una organització sense ànim de lucre,  i molts periodistes i escriptors ja hi estan publicant les seves idees i reflexions.

Mentre Twitter segueixi, però, els mitjans podran continuar apostant per publicar i generar visites des d’aquesta plataforma. El que no sabem és si la llibertat de premsa i d’expressió quedarà intacte després dels episodis de censura i suspensió de comptes que ha viscut darrerament. Les estratègies de Musk –que fa pocs dies va admetre que espera trobar successor a l’empresa a finals d’aquest any i que renunciarà «tan aviat com trobi a algú prou ximple per acceptar la feina– semblen allunyar-se de la informació i centrar-se a fer de Twitter una macro app multifunció en la qual es puguin veure vídeos llargs (com a Youtube), fer pagaments entre usuaris (com a Bizum o PayPal) i fer-hi trucades i enviar-se missatges encriptats (com a WhatsApp o Telegram). La desaparició de Twitter és, doncs, avui dia, encara improbable, però potser el periodisme haurà de canviar de niu per assegurar-se’n el funcionament com fins ara.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.