Els nous hàbits de la generació Z

centennials digital
Un grup de centennials consumint contingut digital | Foto: Universitat de Kiev

Fa relativament poc temps, la societat actual va descobrir el que eren els anomenats millennials, gent nascuda entre 1980 i 1994 que s’adaptaven fàcilment i de manera ràpida als canvis tecnològics. Van passar de fer servir formats com el vídeo Betamax, o el VHS, a formats com el DVD o el Blu-Ray; fins i tot van canviar la forma de consumir telefonia, passant del telèfon fixe als smartphones tan habituals avui en dia. I tot això en un període inferior a vint anys.

Però ara que els millennials pensaven que eren els més moderns, els mes tecnològics, els més informats i adaptats als canvis, apareix la Generació Z o centennials; anomenada així perquè “després de la generació X, Y o millennial, es va utilitzar l’última lletra de l’abecedari per continuar amb aquesta enumeració de generació”, segons comenta Alberto Chinchilla, fundador i director de la consultora Be Shared i expert en la generació Z, consultor de comunicació i director del Màster de Comunicació Digital i Social Media a la Inesdi Digital Business School.

Nadius digitals

D’acord amb la majoria d’experts, els centennials són aquells joves nascuts des del 1994 fins al 2010. Suposen, juntament amb els millennials, el 39% del mercat mundial i, segons el darrer informe del BBVA dedicat a aquesta generació, per l’any 2020 seran el 59% de la població mundial. Segons Chinchilla, la seva cultura és “DIY”, és a dir, “Do ItYourself” (Fes-ho tu mateix)

Es tracta de nens i adolescents de pràcticament han nascut amb un mòbil sota el braç i que dominen a la perfecció totes les eines digitals (tauletes, mòbils smartphones, iPads,….). Saben perfectament com funciona el món de les xarxes socials i com tractar la informació que hi ha en aquestes plataformes. Com diu Chinchilla, “el wifi forma part del seu ADN i Internet és el seu hàbitat natural”, ja que estan connectats 24 hores els 7 dies de la setmana. “Viuen el present, són molt flexibles i pragmàtics, no conceben la vida sense gadgets”, afegeix.

Connectivitat i immediatesa, els dos valors per entendre aquesta nova generació. “A les agències de publicitat els diem que si comuniquen en cinc paraules i una gran imatge, no arribaran mai a aquesta generació”, comentava a finals de 2015 Dan Schawbel, responsable de la consultora americana Millennial Branding, en un reportatge del The New York Times sobre centennials.

La seva relació amb el món

Respecte als seus hàbits de consum d’informació i entreteniment, cal destacar que, amb la compra de roba o material electrònic, ja s’han saltat el pas de les botigues físiques i són molt més donats a consumir a través del comerç electrònic. Això els ha portat a ser “un dels membres de la família amb més poder de decisió en la compra de productes com hotels, restaurants, viatges, etc…, perquè són els que millor es maneguen entre les plataformes que validen serveis com Booking, Skyscanner, TripAdvisor, AirBnB, etc.”, afirma Chinchilla.

Els centennials ja quasi no veuen la televisió ni escolten la ràdio.“Per ells aquests mitjans estan antiquats”, diu Chinchilla. La gran majoria consumeixen informació a través de les xarxes socials (sobretot Youtube, Instagram, Snapchat i actualment Netflix). En canvi, Facebook es queda endarrere i és més utilitzada per generacions anteriors. A més, segueixen als seus ídols dins d’aquestes plataformes digitals (youtubers, instagramers,..).

D’altra banda, els que formen part d’aquesta generació demanden que el contingut que consumeixen a les xarxes o plataformes socials sigui, sobretot, visual per mantenir la seva atenció. Tal com diu Chinchilla, “els hi encanta que el contingut sigui proper, creatiu, personalitzat, exclusiu, natural, immediat i efímer”. És per això, que, avui en dia, les empreses que tenen com a gruix del seu target als centennials han de fer un esforç per vendre les seves marques a aquesta generació, buscant l’estratègia en les plataformes on “viuen” els centennials i mirant de relacionar-se amb els influencers que ajuden a que comprin aquestes marques.

En un informe publicat el passat juny de 2017, la consultora de publicitat Sparks&Honey advertia dels canvis que suposa en els hàbits de consum aquesta nova generació. “Oblida tot el que sabies de la generació millennial”, era el títol de la presentació, en la qual es donaven algunes dades sobre la major capacitat de despesa dels actuals adolescents. A més, Sparks&Honey recordava que aquesta generació no ha estat directament afectada per cap “gran depressió econòmica”, i que són optimistes de cara al consum que farà la nova generació cap al 2025.

Cal destacar, però, un aspecte important dins la seva forma de consumir informació. “La generació Z –confirma Chinchilla– estan molt acostumats a tenir-ho tot amb un sol clic, però els hi costa aprofundir en els coneixements o informacions. Per tant, a vegades, no posen suficient atenció a la font oficial d’informació”. “Això és un aspecte que aquesta generació ha de polir alhora de consumir informació d’Internet”, afegeix.

El món està preparat per ells?

Realment aquesta generació, gràcies al seu coneixement innat de la tecnologia, sembla que hagin d’estar preparats per a qualsevol cosa que els hi pugui vaticinar el futur, però, segons Chinchilla, “haurien d’aprendre a desconnectar de la Xarxa, a graduar els temps en què estan connectats, per poder-se enriquir de tot allò que està fora de la vessant digital”.

Però,el món està preparat per aquesta generació? Molts podrien afirmar que sí perquè, al cap i a la fi, actualment vivim en una constant revolució digital i globalització, que ens porta a entendre més fàcilment el comportament i la forma de consumir informació i entreteniment que tenen les noves generacions com la Z. De fet, tal com comenta Chinchilla, “les empreses cada vegada estan invertint més en els perfils més grans d’edat, perquè quan els de la generació Z entrin a l’empresa no es produeixi el que es coneix com a ‘bretxa generacional’ pel que respecta als comportaments i als pensaments”. És més, Chinchilla afirma que “s’ha de fer l’esforç per ensenyar-los a tenir perspectiva, a reflexionar i a donar profunditat a les coses, i sobretot a raonar”.

Així doncs es pot concloure que el món està preparat per aquesta generació, tal com ho ha estat per les generacions anteriors (generació Y, X,…). Però, si aquesta generació Z trepitja els talons dels millenialsperquè estan molt millor preparats pel constant canvi tecnològic i són més intuïtius, independents, viuen el present intensament i tenen moltes ganes de crear, com serà la propera generació si aquesta sembla que ja ho té tot?

Escriure a Report.cat

 

Mercè Martínez

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *