La informació va a la baixa a Twitch?

periodisme twitch
Emilio Doménech, al canal de Twitch de Newtral

No fa gaire temps que Twitch es presentava com la nova plataforma de contingut que podria acabar substituint la televisió tradicional. Youtubers consolidats com el Rubius se sumaven a la plataforma per atreure públic en aquesta nova onada mediàtica, streamers com Ibai Llanos batien rècords amb la retransmissió de les campanades i comunicadors i periodistes com Emilio Doménech feien camí en la informació en aquest canal i marcaven un abans i un després en la percepció de la retransmissió en directe.

La pandèmia va jugar un paper decisiu en l’èxit de la plataforma. Ara sembla, però, que la flama de Twitch en espanyol podria començar a apagar-se: l’octubre de 2022 la plataforma va registrar els números més baixos, amb 175.287.863 espectadors. Com una plataforma que tant prometia ha perdut tant seguiment? La informació també viu els últims minuts de la plataforma d’Amazon?

La publicitat i YouTube, en el punt de mira

A inicis d’any, el servei d’streaming va fer un nou anunci: tots aquells canals amb audiència significativa que incloguessin un parell de minuts de publicitat per cada hora de contingut rebrien cinc-cents dòlars com a compensació. L’oferta podia arribar al miler de dòlars si es comprometien a posar-ne quatre minuts. A més, en els últims mesos, s’ha incorporat la publicitat tot just quan un usuari entra en un nou directe, fet que dificulta l’opció de canviar de canals ràpidament. A això, se sumen factors com la celebració d’esdeveniments com el mundial de futbol, que ha restat visualitzacions d’aficionats potencials als canals d’streaming.

La competència juga un paper clau en el descens de Twitch. En els últims anys YouTube, un dels seus principals rivals, no s’ha quedat de braços plegats. La plataforma de vídeos per excel·lència ha comptat amb números més favorables aquest any passat 2023. El youtuber Vegeta777 ha pujat al número u del podi del contingut en espanyol amb més de cent mil espectadors de mitjana als seus directes. Per la seva part, Twitch ha estat capaç d’arribar a tenir un èxit espectacular, però no l’ha pogut consolidar.

periodisme twitch jijantesJijantes, mitjà de Gerard Romero, està triomfant a Twitch

El futbol, el gran guanyador

Des que Twitch va experimentar el “boom” en temps de pandèmia, l’any 2020, alguns mitjans i periodistes de casa nostra han volgut aprofitar-se de l’onada de l’streaming. El món del futbol és el sector periodístic que més èxit ha aconseguit en aquest sentit. Un dels casos més mediàtics és el de Gerard Romero, periodista esportiu que va marxar de Rac1 per crear Jijantes TV, el seu canal a Twitch, que ja compta amb més de 700.000 seguidors. Altres canals com Agorafutbol disposen de més de 35.000 seguidors amb un contingut que varia de la tertúlia futbolística a entrevistes i debats. Mitjans tradicionals com AS o Marca hi tenen una programació gairebé diària que suma desenes de milers de reproduccions.

El factor clau de l’èxit de Twitch en espanyol pels aficionats al futbol ha estat la Kings League. La lliga de futbol presidida per Gerard Piqué retransmet les jornades pel seu canal en aquesta plataforma, i no pas per cap canal de televisió tradicional. Les estratègies mediàtiques i els futbolistes i streamers de renom, com el mateix Llanos, Iker Casillas o Sergio Ramos, que s’han sumat en la creació de la lliga, van fer que molts aficionats al futbol i a la retransmissió per Twitch comencessin a interessar-se’n.

La informació generalista se’n ressent

En canvi, mitjans més generalistes com RTVE, Newtral, la SER o LOS40 van crear els seus canals de Twitch fa uns anys, però els van deixar d’actualitzar poc després. El públic generalista no ha acabat de trobar en aquesta plataforma la comoditat que ofereix la reconeguda televisió tradicional. El salt de televisions com TV3 o TVE a la televisió en línia també descarta el seu pas cap a Twitch. La importància que dona aquesta plataforma als directes pot haver arribat a ser un factor en contra pels mitjans, que a més d’haver d’integrar Twitch a la quotidianitat dels espectadors, havien de preparar programes de qualitat competitius amb tota l’oferta disponible. Altres mitjans especialitzats sí que continuen apostant per la plataforma, com Radio Primavera Sound, centrant la seva programació en la gravació dels podcasts en directe mitjançant la plataforma d’streaming. Tot i que el futur és incert, sembla que l’estela de Twitch encara durarà un temps més, segurament continuant especialitzant-se en esports.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.