El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) va acollir entre el 17 i el 19 de juny el congrés internacional GEN Summit 2015, organitzat per la Global Editors Network i en el qual hi van participar més de 500 professionals de mitjans de comunicació de tot el món. Aquesta trobada, que va comptar amb el suport del Col·legi de Periodistes de Catalunya, va permetre conèixer els temes que han de jugar un paper important en el futur de la professió. També va ser l’escenari on es donaren a conèixer les últimes dades sobre tendències de consum de la informació. Així doncs, aquestes són algunes coses que es mouen a la professió i que potser molta gent no sabia.
Notícies mòbils
El GEN Summit va ser el lloc escollit per presentar l’estudi Digital News Report 2015, elaborat pel prestigiós Reuters Institute i que analitza el comportament de vint-mil usuaris en dotze països, entre ells Espanya. Segons aquest treball, el 46% dels usuaris actuals consulten notícies en el seu terminal mòbil, sobretot quan si es tracta d’smartphones. Aquesta dada implica una tendència clarament a l’alça ja que l’any anterior aquest percentatge es situava en un 37%.
Cory Haik, editora sènior de Washington Post durant la seva intervenció
Facebook, al capdavant
Una altra de les conclusions que s’extreu de Digital News Report és que les xarxes socials –sobretot Facebook– cada cop juguen un paper més importants en la transmissió de la informació. L’empresa de Mark Zuckerberg s’ha convertit en una eina molt important a l’hora de descobrir, comentar i compartir tot tipus de notícies, una pràctica que actualment es situa en un 41% dels usuaris consultats. A força distància es troben YouTube (18%), Twitter (11%) i WhatsApp (9%).
Més subscriptors digitals
El futur dels mitjans digitals passa, sobretot, pel pes de les subscripcions. El fet de pagar per accedir a les notícies, tot i que sovint encara està lluny dels nivells necessaris per quadrar els balanços de moltes empreses del sector, és una pràctica que, segons el Digital News Report, també està creixent i en el cas d’Espanya ja es situa en un 11% dels usuaris, a tres punts del primer en el rànquing (Finlàndia, amb un 14%). La bona notícia per a les empreses editores espanyoles és que aquest percentatge ha augmentat tres punts en un sol any, una dada interessant sobretot si es té en compte que en molts països els percentatges no s’han mogut gaire. El perfil del comprador espanyol és el d’un home, amb una edat entre els 25 i 34 anys i estudis de postgrau.
Imatge dels assistents al congrés que va tenir lloc al CCCB
El paper dels robots
La presència de la intel·ligència artificial a les redaccions comença a ser una constant en els fòrums i congressos del sector. La tasca que poden fer els robots –encara molt limitada- comporta un debat sobre si el periodisme automatitzat marcarà o no part del futur de la professió. Mitjans com ProPublica o Los Ángeles Times ja utilitzen aquestes informacions elaborades per algoritmes. Al GEN Summit no tan sols es van presentar les darreres novetats en aquest sentit, sinó que també es va poder conèixer d’aprop experiències de realitat virtual i de drons que es poden aplicar al periodisme.
Wearables a l’alça
Des de fa dos anys, el creixement dels wearables (polseres, rellotges intel·ligents –smartwatches-, etc… connectats a Internet) és exponencial. Les dades de Business Insider són ben clares: aquests utensilis de última generació no deixen de créixer. Els 33 milions de dispositius del 2014 poden multiplicar-se en els propers cinc anys fins arribar als 148 milions al 2019. Per tot això, si al febrer ja van ser un dels fenòmens del Mobile World Congress, el GEN Summit no ha volgut quedar-se enrere a l’hora d’abordar aquesta nova tendència en la comunicació i per això responsables d’empreses com Xaloc o Immersivly van explicar la feina que porten a terme en aquest sentit. A dia d’avui, els smartwatches són l’estrella d’aquest mercat emergent, amb més de la meitat de les vendes dels wearables. Tot apunta que en un futur pròxim tan sols caldrà girar el canell per saber les notícies.
Imatge dels assistents al congrés que va tenir lloc al CCCB
La força de la Xina
La Xina està vivint una autèntica febre tecnològica i ja s’ha convertit en el país que està vivint la revolució digital més important. Amb quasi 1.3 bilions de mòbils registrats i 640 milions d’usuaris d’Internet, la força d’empreses líders com Baidu, Alibaba i Tencent permeten fer de contrapoder a multinacionals occidentals com Amazon, Google o Facebook. Directius de grans empreses de comunicació, com Ji Tao o David Schlesinger, o acadèmics com Ying Chan, van analitzar l’estat actual de la qüestió en el gegant asiàtic.
Activisme contra les xarxes
Malgrat que la tecnologia aplicada als mitjans de comunicació és l’eix de les darreres edicions del GEN Summit, també hi va haver veus que alertaren del pes de les grans corporacions que controlen moltes de les nostres dades. Dan Gillmor, periodista i gurú del ‘periodisme ciutadà’, va ser molt dur amb les grans multinacionals del sector tecnològic. “Alimentar a Facebook és alimentar a un món que vol acabar amb el periodisme”, va advertir Gillmor en la seva conferencia, que portava per títol Per què els periodistes han de ser (almenys de tant en tant) activistes. “Hem de ser activistes per descentralitzar les telecomunicacions”, va concloure.