El consum de pòdcast, o continguts d’àudio, es va disparar arran de la pandèmia de la Covid-19 i es va convertir en un format molt atractiu per a les marques i les empreses. Així ho demostra el fet que, a l’Estat Espanyol, el 59% de les marques faci ús de l’àudio en línia en la seva estratègia de màrqueting. Però abans de continuar, aclarim què és realment un pòdcast.
És o no és la ràdio de tota la vida?
Xavier de Gispert i Zegrí, director gerent de Tarragona Ràdio, afirma que “el concepte de pòdcast genera molta confusió per motius tècnics i culturals. Tècnicament, un pòdcast és l’ús de determinada tecnologia en què l’usuari es pot subscriure i escoltar, en línia, els àudios”.
L’origen del mot (pòdcast) és fruit de la combinació d’iPod i broadcast (que significa emissió); en concret, feia referència a les peces d’àudio que van sorgir alhora que apareixia la música digital.
El primer que va emprar el terme va ser el periodista Ben Hammersley, del diari The Guardian, l’any 2004. No obstant això, hi ha qui afirma que els responsables van ser Adam Curry, d’MTV, i el desenvolupador de software David Winer, els quals van començar a distribuir els seus pòdcasts a través d’un feed RSS, just aquell mateix any.
Així doncs, l’autoria del terme no és clara. Com tampoc hi ha consens en el sector a l’hora de diferenciar què és un àudio i què és un pòdcast, segons admet de Gispert.
Pòdcasts corporatius versus pòdcasts de marca
Segons l’empresa canadenca Pacific Content, referent mundial en el branded pòdcasts, “un pòdcast corporatiu és una creació molt diferent d’un pòdcast de marca. Un pòdcast corporatiu implica que el focus del programa és la seva empresa”. En aquest tipus de pòdcasts els temes que es tracten són els propis de l’empresa en qüestió: dels executius que la conformen, dels productes que ven, dels serveis que ofereix, dels seus valors.
Un exemple fàcil d’entendre serien els pòdcasts corporatius de comunicació interna. Ignacio Bernabeu Vall, CEO de la productora independent “La fábrica de podcast”, afirma que un pòdcast corporatiu no té com a objectiu vendre res. És el cas del pòdcast que van fer per a la Diputació de Barcelona, els destinataris dels quals eren tant persones que havien d’entrar a treballar-hi, com el públic en general a qui poguessin interessar les diverses temàtiques.
Altaveu de gran influència
Com dèiem al principi, el consum de productes sonors està més viu que mai, tot i la ràpida evolució de les noves tecnologies i del gran ventall de plataformes de què disposem els consumidors.
Segons Umberto Salermo, col·laborador d’OBS Business School, tot i que el vincle amb les audiències no és immediat i que cal invertir en temps per tal de crear-lo, “el branded podcasting té una gran capacitat de crear comunitat i convertir-se en un altaveu corporatiu de gran influència”. Per tal d’aprofitar-ne aquesta potencialitat, però, cal evitar els continguts promocionals o de venda, que provoquin rebuig entre els usuaris.
L’evolució de l’anunci de ràdio: el pòdcast corporatiu
Si bé abans les empreses feien anuncis i falques promocionals a la ràdio, avui dia, moltes han evolucionat aquesta estratègia comunicativa cap aquests nous productes, que són els pòdcasts corporatius. La raó? El pòdcast forma part de la seva estratègia de màrqueting i és una forma, més o menys evident, d’arribar al seu buyer persona –representació fictícia del públic objectiu d’una empresa–, en molts casos (deixant de banda el pòdcast corporatiu intern comentat abans).
Alguns exemples paradigmàtics de pòdcast corporatiu serien el de BBVA, “Aprendemos juntos”, i el de Coca-Cola, “Crònicas del futuro”. Segons el periodista Enric Sánchez, creador de la productora de pòdcast, 729, “el pòdcast permet ser molt més específic i dirigir-te a un nínxol del mercat”.
En aquest sentit, Ignacio Bernabeu explica que el primer que una empresa cal que es pregunti abans de fer un pòdcast és saber quin objectiu té. Es vol donar a conèixer? Consolidar-se com a expert? Posicionar-se en el mercat? Diferenciar-se? És una estratègia de venda més?
El full de ruta
Per tot plegat, el pòdcast corporatiu ha de posar el focus en allò que pot interessar al seu públic objectiu; a la comunitat que consumeix o segueix aquella empresa, o compra els seus serveis o productes. O no els compra, però li interessen.
Per tant, a l’hora de fer un pòdcast corporatiu cal tenir en compte quatre punts essencials, com són parlar dels temes que aportin contingut de valor per la teva audiència, la creació d’una comunitat, fidelitzar-la i, finalment, convertir la comunitat en la teva clientela.