La xarxa social Facebook va anunciar el passat 25 d’agost que exportarà la seva eina de notícies, Facebook News, més enllà dels Estats Units. Es tracta d’una nova funció de la plataforma, on els usuaris disposen d’una safata d’entrada de notícies d’acord amb els seus interessos. Aquesta eina ja està activa als Estats Units i la companyia de Mark Zuckerberg planeja exportar-la a diversos països europeus així com a l’Índia i el Brasil.
Així, Facebook fa un pas més en la seva lluita contra la desinformació. La plataforma va començar a provar Facebook News a finals del 2019 amb diversos grups d’usuaris seleccionats i, després d’uns tests inicials, va implantar-ho arreu del país. L’eina consisteix en una safata d’entrada de notícies inclosa dins de la mateixa aplicació de Facebook, on es mostren publicacions personalitzades per a cada internauta.
Acords amb mitjans
Segons va explicar el gegant tecnològic en un comunicat, la seva idea principal és arribar a acords amb diversos mitjans de comunicació per tal de fer arribar la informació als seus usuaris. Facebook treballa per establir acords d’aquest tipus amb grans mitjans, tal com ha fet als Estats Units, nodrint així de contingut informatiu i d’entreteniment la seva nova eina.
The Wall Street Journal va publicar fa un any que aquests contractes amb mitjans podrien arribar a xifres milionàries, tot i que no han transcendit més dades. Els acords es basen en llicències de contingut i la plataforma es dedica a difondre’ls de manera selectiva en les safates d’entrada. Així doncs, tot i que Facebook prepara diverses iniciatives periodístiques pròpies, de moment es tracta de difondre contingut extern provinent de mitjans.
Aquestes publicacions dels mitjans, però, són filtrades per un equip de Facebook. La companyia reconeix que l’algoritme no sempre aconsegueix la repercussió merescuda a reportatges propis i d’investigació, peces on els mitjans inverteixen més recursos. En aquest sentit, doncs, l’equip intern de Facebook té formació i independència editorial per filtrar els continguts i destacar-ne els més importants del dia. Malgrat això, la selecció algorítmica serà el principal mètode utilitzat a Facebook News. El gegant tecnològic també ha aclarit que els acords amb mitjans de comunicació variaran en funció del país, ja que el consum de notícies i els hàbits informatius canvien arreu del món.
Reconciliació amb el món periodístic
Els acords amb les empreses periodístiques, però, van més enllà dels continguts. La xarxa social inclou a Facebook News l’opció de vincular el perfil de l’usuari amb les seves subscripcions a mitjans digitals. D’aquesta manera, els internautes rebran a la seva safata d’entrada publicacions dels seus mitjans preferits i dels quals en paguen els serveis.
Segons el mitjà nord-americà Axios, aquesta nova funcionalitat és un projecte personal de Zuckerberg i s’emmarca en un nou rumb de la companyia: Facebook busca millorar la seva relació amb els mitjans de comunicació, els quals han vist el seu model de negoci amenaçat per la irrupció de les xarxes socials.
Aquesta estratègia, present ja als Estats Units, ha suposat un augment considerable en el tràfic web dels mitjans de comunicació. Segons dades pròpies de Facebook, aquest tràfic ha crescut fins a un 95% respecte als registres obtinguts amb la pàgina principal de la plataforma.
Bombolles informatives i privacitat, un perill
Per desenvolupar Facebook News, la companyia va realitzar diversos tests de prova i enquestes a usuaris dels Estats Units. En total, fins a 100.000 nord-americans van respondre sobre quines temàtiques els agradaria informar-se a Facebook, els quals van destacar entreteniment, salut, negocis i esports.
La plataforma, doncs, ha explicat que té en compte aquests criteris a l’hora de buscar i seleccionar els acords amb els mitjans i els seus continguts. Aquestes directrius, juntament amb la força de l’algoritme, poden acabar, però, derivant en bombolles informatives, on cada usuari rebi només les notícies que l’interessen i no aquelles que són més rellevants.
Per configurar l’algoritme i la selecció de notícies, Facebook es basarà en els gustos de cada internauta: els likes, pàgines seguides, contactes, àrea geogràfica, etc. D’aquesta manera la xarxa social pretén crear “una experiència de valor” per als individus, acotant més en els interessos dels seus usuaris. Tot això, suposa també reobrir el debat sobre les polítiques de privacitat i l’obtenció de dades personals per part de les empreses tecnològiques.
Una oportunitat per al periodisme local
Una altra característica de Facebook News és la rellevància del periodisme local. Ja fa temps que el gegant tecnològic treballa per desenvolupar aquest vessant, com amb la iniciativa Community Network. Aquesta connecta a comunitats locals amb redaccions d’arreu del país, per tal de produir notícies que puguin servir als habitants per seguir informats sobre la seva zona. Facebook, però, va explicar que no tenia suficients notícies i continguts per a desenvolupar aquest projecte.
Durant les enquestes prèvies a Facebook News, però, la plataforma va detectar el gran interès per la informació local, especialment en les àrees metropolitanes de les grans ciutats als Estats Units. Amb l’arribada de Facebook News, la xarxa social busca donar un nou impuls a aquest tipus de periodisme, juntament amb Today In. Aquesta eina ja existeix als EUA des del 2018 i consisteix en una safata d’entrada d’informació local dins de la pàgina d’inici de Facebook. Actualment, la companyia establirà un pont entre les dues eines, per tal que els usuaris puguin veure a Facebook News també una part de l’actualitat local de Today In.
Expansió arreu del globus
Segons va detallar la companyia, Facebook té previst que aquesta nova eina arribi al Regne Unit, França, Alemanya, l’Índia i el Brasil durant els propers sis o dotze mesos. Un dels països absents és Austràlia. Tal com va publicar Axios, Facebook no preveu exportar Facebook News al país austral en futur pròxim a causa a les batalles legals que té obertes al territori. La plataforma es troba en una lluita judicial contra els reguladors australians, que intenten que Facebook pagui als mitjans segons uns terminis estipulats pels organismes del país.
Per la seva banda, Facebook també s’haurà d’adaptar a la regulació europea de copyright per poder desenvolupar Facebook News almenys a França i Alemanya. En el cas francès, les institucions reguladores ja van anticipar-se a aquesta situació, ratificant la llei de copyright l’any passat. En canvi, pel que fa a Alemanya, hauria de ratificar aquesta normativa durant aquest any vinent.
Aquesta regulació europea està en vigor des de la tardor del 2018, però encara no està totalment implantada en tots els estats membres de la Unió Europea. Un cop ratificada pel país en qüestió –com a França–, Facebook es veuria obligat a realitzar els acords amb els mitjans de comunicació sota la legalitat vigent i amb unes condicions econòmiques concretes. Per evitar-ho, el gegant tecnològic busca traçar els seus propis pactes amb les empreses periodístiques com més aviat millor.
Així doncs, el camí per a la implantació total de Facebook News és encara un camí incert, on la xarxa social de Mark Zuckerberg haurà d’adaptar-se a les lleis i consums periodístics de cada país. Malgrat això, es podria tractar de la primera treva entre els mitjans de comunicació i les xarxes socials, que fins ara han mantingut uns models de negoci poc compatibles.