La informació fa vacances?

L’estiu és, informativament parlant, un període excepcional. Foto: Joe Pizzio / Unsplash
L’estiu és, informativament parlant, un període excepcional. | Foto: Joe Pizzio (Unsplash)

L’estiu i les vacances són un tàndem inseparable que afecta, de forma inevitable, la professió periodística. Tot i això, els mitjans de comunicació segueixen donant cobertura informativa en un moment d’aturada (quasi) general. Però, si no abaixen la persiana, de què parlen quan fins i tot l’agenda política està de vacances?

Els mitjans no poden obviar que una gran part de la seva audiència no treballa i, per tant, els seus hàbits diaris de consulta informativa varien. A més, sembla que la d’informació que la ciutadania reclama també canvia i es prefereixen temes més lleugers. Judit Sans, redactora del setmanari El Vallenc, confirma aquesta tendència, resultat d’una baixada d’intensitat de l’activitat en general, especialment en l’àmbit polític, tant en el municipalisme com en els nivells superiors.

El mes on més acusadament s’experimenta aquesta tendència és l’agost, tot i que el ritme de convocatòries de premsa acostuma a patir una baixada entre Sant Joan i la Diada. Pep Andreu, cap de continguts de Mataró Audiovisuals, també viu aquest període de sequera informativa que se centra, bàsicament, en l’agost. En el seu mitjà ho noten, especialment, un cop acaben Les Santes –a finals de juliol–, quan l’activitat política municipal, així com l’empresarial i comercial, van al ralentí. “Les graelles –afegeix– s’inunden de programes amb continguts més refrescants, amb menys càrrega política i l’audiència també demana aquests continguts aparentment més lleugers”, reconeix Andreu.

Per la seva part, Xavi Alsinet, cap de redacció de l’Agència Catalana de Notícies (ACN) afirma que ells no generen notícies de temàtica estival amb temes més lleugers. “Com a agència no tenen sortida, això ho fan els mitjans”, explica. A l’ACN, doncs, segueixen la mateixa temàtica i rutina anual per tal de nodrir el servei que ofereixen. Tot i això, l’activitat política a l’agost es concentra en entrevistes a líders dels partits, per no deixar de banda l’actualitat d’aquest àmbit.

Lectors i periodistes de vacances

Com és lògic, els periodistes també fan vacances. Però llavors com s’organitzen els mitjans? “Depenent de la tipologia  i incidència de cada mitjà, a banda de la plantilla habitual, pot haver-hi personal esporàdic que s’incorpora per cobrir l’estiu”, afirma Albert Calls, periodista freelance, col·laborador d’El Punt Maresme, l’Avui i l’ARA. “Com a mitjà de comunicació emmarcat en aquest territori, aprofitem l’agost perquè la majoria de la redacció i la plantilla faci bona part de les seves vacances, així que sovint passa allò tan habitual durant les vacances en el periodisme, que cal buscar les notícies gairebé sota les pedres”, assegura Andreu. “Com que l’activitat ciutadana es redueix, i també els efectius de la redacció, també es redueix la durada dels informatius. Això passa en televisió, ràdio i en premsa escrita. No només es veuen alterats els informatius, sinó tota la programació habitual. Hi ha programes que fan vacances i no tornen fins al mes de setembre”, afegeix.

Per la seva banda, Assumpció Maresma, editora de VilaWeb, explica que “a l’estiu molts lectors fan vacances i el seu interès per l’actualitat baixa molt. Si hi afegim que molts periodistes fan vacances, ens trobem en una situació totalment diferent de la resta de l’any. Menys lectors i menys periodistes per fer la feina”.

Continguts amables

Per tot plegat, i sobretot degut al fet que la política decreix, durant l’estiu s’intensifica l’activitat cultural i social, motiu pel qual no és que no s’elaborin notícies, sinó que hi ha un canvi de temàtica: l’actualitat se centra més en la cultura, les festes majors i altres activitats de caràcter més social.

Calls admet que l’estiu sol ser un temps de relaxació que convida a buscar temes ‘amables’ que connectin amb aquest període de vacances. Tot i que recalca que aquests mesos també solen passar grans notícies, sovint, en l’àmbit internacional –el fet d’estar hiperconnectats provoca que el flux comunicatiu es mantingui intens tot l’any–, Calls reconeix que hi ha unes temàtiques estivals per excel·lència: platja, vacances, turisme, concerts d’estiu, etc. “L’estiu tendeix a estar ple de propostes de lleure i el seu seguiment dona l’opció a fer-ne notícies, entrevistes i reportatges. Un altre tema protagonista d’aquests mesos són les persones que treballen en aquesta temporada, els turistes o visitants esporàdics al territori”, assegura.

En aquest sentit, Anna Fortuny, redactora de TVReus, detalla alguns dels temes lleugers que solen tractar a l’estiu, com són les tortugues babaues, la protecció solar per evitar els càncers de pell, el risc i la prevenció d’incendis forestals, apunts sobre socorrisme, les reserves del sector hoteler o els campus d’estiu, entre d’altres.

Paral·lelament a aquest tipus de notícies, a El Vallenc aprofiten l’estiu per elaborar reportatges d’anàlisi i reflexió de tota mena en clau local o comarcal. Uns reportatges que ja elaboren durant tot l’any, però els mesos que baixa la intensitat política els aprofiten per aprofundir i publicar més peces d’aquest tipus. S’hi tracten aspectes com la llengua, la demografia, el turisme, etc. A més, des de fa un temps, aposten per l’originalitat en el contingut d’aquests reportatges, buscant temàtiques curioses, relacionant-les amb l’actualitat, portant a l’àmbit local qüestions més globals. Així, durant l’estiu elaboren material treballat, d’actualitat, per tal d’atreure l’interès real del lector.

noticies estiuLes notícies sobre activitats culturals i concerts augmenten durant l’estiu. | Foto: Aditya Chinchure (Unsplash)

Nevera i serps d’estiu

Calls apunta que els temes d’estiu es planifiquen habitualment cap al juny, quan es fa una previsió a la qual s’aniran afegint altres temes que sorgeixin i que hauran de cobrir els redactors que estiguin de guàrdia. Per tal de fer front a aquesta sequera informativa estival, Andreu confirma que a Mataró Audiovisuals actuen amb previsió i, abans que la majoria de la plantilla faci vacances, es treballen temes que no caduquen –coneguts com els temes de ‘nevera’– amb els quals faran front als dies en què es redueixi molt més l’activitat ciutadana i hi hagi menys notícies. “Aquest moment sol coincidir amb la tercera setmana d’agost, quan s’incrementa amb diferència el nombre de ciutadans que fan vacances”, apunta. “Publiquem continguts més atemporals que hem preparat abans i que combinem amb l’actualitat. Per això sovint a les redaccions diem que és millor que l’estiu ens trobi amb la nevera plena”, afirma Maresma.

Tot i això, Fortuny apunta que enguany la Covid-19 ha provocat un canvi en els temes propis habituals i determina l’agenda mediàtica. Un fet que corrobora Andreu: “La incidència de la pandèmia en el món sanitari i econòmic, sumat als constants canvis de mesures per parts dels governs per fer front a la Covid, fa que l’actualitat informativa també hagi d’estar molt atenta a aquesta situació”.

Per la seva banda, Alsinet recorda que als estius acostuma a donar-se el que es coneix com ‘la serp d’estiu’. Això passa quan, en context de sequera informativa, una notícia que en un altre mes de l’any no seria massa transcendent, provoca que s’acabi fent-ne un seguiment important. Alsinet admet, però, que això darrerament, no passa tan degut a la pandèmia, que ha marcat l’actualitat informativa dels dos darrers estius.

Esperant la reactivació

Cap a finals d’agosts ja comença a reactivar-se la vida política i la normalitat del curs, així com ho fa la societat en general amb el retorn a les escoles i l’activitat, etc. L’activitat institucional i política marca molt el pols de la informació, encara, i és un element de referència del moment”, assegura Calls. Malgrat això, des de Mataró Audiovisuals constaten que la realitat informativa de l’estiu està canviant i afirmen que fa uns anys l’aturada informativa era molt més notable. ”El període de baixa intensitat informativa pràcticament s’allargava fins a la Diada i l’inici del curs escolar. Actualment, aquest període s’ha escurçat i a principis de setembre ja hi ha una certa normalitat. El curs polític també comença abans i ni la indústria ni el comerç s’aturen en bloc”, afirma Andreu.

Per tant, tot i certs canvis dels darrers anys, queda clar que l’estiu –especialment a l’agost– afecta l’activitat habitual dels mitjans de comunicació i la feina dels periodistes. Tot i això, els mitjans segueixen al peu del canó. “Per molt que s’aturi l’activitat ciutadana, la informació no fa ni pot fer mai vacances”, conclou Andreu.

Escriure a Report.cat

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *