Les dades punxen al Mundial

El porter de Croàcia, Subasic, veu entrar el primer gol de França a la final del Mundial 2018 | Foto: FIFA

La Copa del Món de Rússia 2018 serà recordada pels amants de l’esport com una de les més sorprenents i atractives dels darrers temps. El fet que Croàcia, fora de totes les apostes, arribés a la final, és el resum perfecte dels diversos resultats imprevistos que es van donar durant la competició: favorites com Alemanya i Espanya eliminades abans de quarts de final, Brasil eliminada per Bèlgica o Rússia, amfitriona però amb el segon pitjor rànquing FIFA de les que competien, arribant fins els quarts de final.

Moltes d’aquestes sorpreses no van ser previstes pels estudis basats en dades que diferents mitjans van publicar dies abans de la jornada inaugural. Ni redaccions com les d’El País o la BBC (entre d’altres), ni consultores com UBS van predir la victòria final de França, a qui els diferents estudis situaven entre la quarta i la sisena favorita amb al voltant d’un 7,5% de possibilitats d’emportar-se el trofeu. Pel mitjà nord-americà FiveThirtyEight, especialitzat en dades aplicades a l’esport i la política, França era la quarta selecció amb més opcions i Croàcia només tenia un 7% d’opcions d’arribar a la final –i un 3% de guanyar-la–.

El ‘Big Data’ assumeix el repte de la imprevisibilitat del futbol i l’esport en general. Si menys no, cal evitar anècdotes com la protagonitzada per UBS. La consultora financera va realitzar una predicció basada en 10.000 simulacions per ordinador. El problema, més enllà de no encertar el guanyador, és que aquest ordinador atorgava un 1,6% de possibilitats de guanyar el Mundial a Itàlia… que ni tan sols participava!

Alemanya, Brasil i Espanya eren les favorites dels models predictius. Però també Bèlgica. La BBC va dedicar un article a explicar de manera esquemàtica perquè preveien que la selecció entrenada pel català Robert Martínez guanyaria el Mundial. Basant-se en aspectes com l’experiència dels jugadors, la qualitat del porter i la geografia, no van quedar gaire lluny de la realitat, ja que Bèlgica, a mesura que el torneig avançava, va esdevenir clara favorita.

Però predir no és gens fàcil. Els diferents mitjans arreu del món que han intentat fer prediccions en base a les dades han emprat diferents algoritmes i diferents estadístiques. El propi The Economist va dedicar un article a explicar precisament “per què predir el guanyador de la Copa del Món és tant difícil”. Sempre queda l’alternativa en termes de dades, que és detectar patrons sobre estadístiques ja conegudes. És el que fa el mateix The Economist en aquest article on suggereix per on és millor tirar un penal. A l’agost comencen les competicions de clubs i segur que no pocs mitjans intenten predir els guanyadors. Ho aconseguiran?

Escriure a Report.cat

Redacció

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *